امروز شنبه, 29 ارديبهشت 1403 - Sat 05 18 2024

منو

جلسه چهل و نهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh8

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهل و نهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز دوشنبه ۵ مهر برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره گفت:
اصول کلی دین و احکام الهی در قرآن و روایاتی که بیان شده تبعیت از امام در زمان حضور و غیبت فرق دارد و اقتدا به امام غائب در زمان غیبت پیروی از احکام دین است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس که خوشحالش می کند که از اصحاب امام زمان عج الله باشد پس منتظر باید باشد و عمل کند به تقوا و اخلاق نیک و او منتظر است، پس جدیت کنید و منتظر بمانید گوارا باد بر شما چشم انتظاری گروهی که منتظر هستید.
خانم جواهری در ادامه گفت: در دوران غیبت ما امام را نمی بینیم ولی باید کارهایی انجام دهیم.
اقتدا و تبعیت به امام زمان از راه پیروی فقهای دین است.
بخاطر این است که وقتی حکمی را می دهند حجت شرعی است و باید تبعیت کرد،پس تبعیت از فقها مثل پیروی از امام معصوم (علیهم السلام ) شمرده شده است.
دوران غیبت دوران مدیریت پنهان است و علت این است که امام چه در ظهور و چه غیبت امام امت و حافظ دین است و بیشتر از هرکسی درباره مشکلات دینی مردم احساس مسئولیت می کند.
استاد جواهری اشاره کرد و گفت: آقا امام زمان عج الله تعالی و فرجه الشریف اگر در پس پرده غیبت هستند نیابت خاص وعام را دارا هستند و نهاد نیابتی را که درست کردند مدیریت دراز مدت دینی و سیاسی را جامعه اسلامی مدیریت کرده اند تا اینکه همه کارها تحت اشراف خاص امام زمان عج الله داده شود.
خانم جواهری در پایان گفت: انتصاب نائب خاص مستقیما از سمت آقا امام زمان عج الله بود ولی در نیابت عام تعیین و انتصاب به صورت غیر مستقیم از آقا امام زمان عج الله است و با توجه با شرایطی که بیان کردند نواب عام هم مشخص می شود.
پس بر این اساس ، صحبت ها فقهای جامعه شرایط به صاحب شریعت یعنی آقا امام زمان عج الله و ائمه اطهار علیه السلام نائبان غیبت هستند و اطاعت از حکم دینشان مانند فرمانبری از امام زمان عج االله واجب شرعی و دینی است و اگر آنها پذیرفته نشوند به فرموده امام صادق علیه السلام عدم پذیرش حکم آنان در مخالفت با امام معصوم علیه السلام ، نپذیرفتن حاکمان شرعی آنها می باشد و شرک به خدای سبحان شمرده می شود.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد