امروز شنبه, 15 ارديبهشت 1403 - Sat 05 04 2024

منو

جلسه پنجاهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، پنجاهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام صفر با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزسه شنبه ۶ مهر برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان داشت :
حَتّى یحْیىَ اللهُ تَعالى دینَهُ بِکمْ، وَ یرُدَّکمْ فى اَیامِهِ وَ یظْهِرَکمْ لِعَدْلِهِ، وَ یمَکنَکمْ فى اَرْضِهِ،
تا آن که خداى تعالى دینش را بوسیله شما زنده کند و دوباره بازگرداند شما را در روزهاى (حکومت) خود و آشکارتان سازد براى عدل خود و پابرجایتان کند در روى زمینش.
می خواهیم بگوییم ما آماده یاری کردن هستیم و آمادگی برای حاکمیت اهل بیت علیه السلام داریم، ان شاالله آقا امام زمان عج الله بیایند و حکومت کنند و به همراه آن احیای دین صورت گیرد.
اعتقاد و ایمان به اهل بیت علیهم السلام فقط پذیرفتن نیست بلکه باید همراه باشد به گرایش قلبی و یاری رسانی به آنهاست که تاعدالت در جهان انجام گیرد.
خانم جواهری در ادامه و معنای دین گفت: معنای جزا و پاداش است و خضوع در برابر خداوند است.
مفهوم عامه دین عقیده و راه و روش است که دو تقسیم دارد؛ وحی الهی و دیگری بشری می باشد .
فرق این دو این است که ادیان الهی همه دست ذهن بشر است و آن پندارها و رفتار و... بر اثر نیازهای خود فردی ،اجتماعی و... قوانین درست می کند و پیروی می کند و چون این قوانینی که به دست بشر ساخته می شود معطوف به انتظارات بشر است و بخاطر هوا و هوس بشر است.
ادیان الهی ریشه وحیانی دارند و ذهن انسان در آن دخیل نیست. انبیای الهی را اگر بگوییم که به دست آنهاست باز ریشه ذهن است انبیای الهی فقط دستورات و وحی ها را می گیرند به دست مردم می رسانند و خودشان هیچ دخل و تصوری در آن ندارند.
پس دین مجموعه ای است از عقاید،اخلاق،قوانین و مقرراتی که خداوند سبحان برای اداره و پروش انسان در اختیارشان قرار داده است تا جامعه بشری بتوانند از راه عقل و نقل به دست آرد.
بنابراین دین از یک سو اصول بینشی بشر و نگرش آن به حقایق و واقعیت های جهان را بیان می کند از سوی دیگر فضائل اخلاقی ،تهذیب نفس و... یاد می دهد و از سوی دیگر اصول و قواعد رفتاری و احکامی که مرتبط است به زندگی فردی و اجتماعی و مدنی را تنظیم می کند.
حقیقت و روح دین تنها یک چیز است آن هم خداپرستی و تسلیم محض به درگاه خداوند است.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: ظهور دین در جامعه یک فرایند تکاملی دارد از زمان حضرت آدم تا حضرت خاتم متناسب با تدریجی انسانها در هر دوره ای خداوند پیامبری را برای انسان ها آورده است.(سوره مائده آیه ۴۸).
دین اسلام به تمام ادیان دیگر سیطره دارد زیرا کامل ترین آنها است.
خانم جواهری در پایان گفت: مقتضای ولایت اهل بیت علیه السلام این است که ما در برابر ائمه علیه السلام و حمایت آنها همیشه آماده باشیم و دریغ نکنیم و تقویت مکتب الهی است و یاری کردن آنها یاری رساندن به دین است و ثبات قدم است.
خداوند در سوره محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر شماخدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند و ثابت قدم می کند.
پس ما هم می توانیم دین خدا را تبلیغ کنیم با صحبت کردن،مجلس روضه انداختن،رفتار و...دفاع کنیم با قلم و زبانمان از اهل بیت علیه السلام و با اظهار براعت و هرکسی به هر نوعی می تواند وظیفه دارد که از اهل بیت علیه السلام دفاع کند و این از روی دوش کسی برداشته نشده است حتی کسانی که ناتوان جسمی هستند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد