امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

جلسه پنجاه و یکم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، پنجاه و یکم روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزچهارشنبه ۷ مهر برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره گفت:
وَنُصْرَتى لَکمْ مُعَدَّةٌ، یعنی آماده کردن.
زائر در اینجا می گوید نصرت من برای شما اماده است.یعنی برای احیای دین آماده هستم و برای این حمایت لوازمی لازم دارد که مهمترین آن دو چیز است؛ ۱.ما آمادگی فکری و اعتقادی داشته باشیم. هنگامی که فکری و قلبی پیدا کنیم یعنی اعتقاد و آرمان ها متعالی اهل بیت علیهم السلام  و اگر این گونه شود زمینه آماده میشود برای پذیرش دین اهل بیت علیهم السلام و هدف اهل بیت با حاکمیت دین و هر چقدر ایمان و اعتقاد عمیق تر شود به همین میزان آمادگی جامعه برای فداکاری در راه رسیدن به این اهداف بیشتر خواهد شد.۲.اطاعت پذیری از اهل بیت علیهم السلام است و اگر پذیرش اشتباه ما نباشد دست امام در اصلاح جامعه بسته است.
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: ضرورت دارد آمادگی ما در حد توان برای یاری رساندن چه از لحاظ مادی و معنوی.
باید هرگونه هست از مادی و معنوی و زبانی باید مقابله کرد با دشمنان دین تا زمینه ساز ظهور شویم.
دو نکته مهم که باید دقت کنیم: قلبه نهایی این است که جبهه حق بر باطل پیروز می شود.خداوند در سوره مجادله آیه ۲۶ تاکید می کند بر این مساله که سنت الهی است ، حق پیروز می شود اگرچه برخی زمانها به ظاهر باطل پیروز می شود ولی در نهایت حق پیروز می گردد .
نکته دوم این که سهم و نقش ما در پیروزی چیست و بدانیم که خداوند هیچ وقت دینش را رها نمی کند.
خداوند در سوره مائده آیه ۵۴ هم بر این مساله تاکید کردند.
پس وقتی این دو نکته که در یک جهت حرکت می کنند اراده هایی بکار می رود که محورشان محور عبودیت است و در مقابل خداوند خود را ذلیل و حقیر می داند و هرچه خداوند بخواهد انجام می دهند.در مقابل این جبهه کفر و نفاق است که هرکاری خود بخواهند انجام دهند.
به این دلیل است که در طول تاریخ جبهه حق و باطل در مقابل هم قرار گرفته است.
استاد جواهری در پایان گفت: سنت الهی بر این قرار است که هم جبهه حق و هم باطل از جهت تکوینی مختار هستند،گروهی می توانند پیرو راه حق و یا باطل باشند و خداوند هم فرموده است با مشیت تکوینی هر دو را یاری می کنم (سوره اسرا آیه ۲۰).
اما غلبه نهایی بر محور اراده خداوند است و آن این است که خداوند حق را بر باطل پیروز می گرداند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد