امروز دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 - Mon 05 06 2024

منو

جلسه صد و پنجاه و دوم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، صد ‌و پنجاه و دومین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه‌شنبه 1 اسفندماه 1402 ساعت 16، در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجادعلیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهره علیهم‌السلام، استاد باقری ضمن تبریک میلاد حضرت علی‌اکبرعلیه السلام به بیان شرح فرازهای دعا پرداختند:

فراز 28: « اللَّهُمَّ إِنْ يَكُنِ النَّدَمُ تَوْبَةً إِلَيْكَ فَأَنَا أَنْدَمُ النَّادِمِينَ ، وَ إِنْ يَكُنِ التَّرْكُ لِمَعْصِيَتِكَ إِنَابَةً فَأَنَا أَوَّلُ الْمُنِيبِينَ ، وَ إِنْ يَكُنِ الِاسْتِغْفَارُ حِطَّةً لِلذُّنُوبِ فَإِنِّي لَكَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ.»

خدایا! اگر پشیمانی از گناه، در پیشگاهت توبه است، من از همه پشیمانان، پشیمان‌ترم؛ و اگر ترک گناهانت بازگشت است، من اولین بازگشت کننده‌ام؛ و اگر استغفار، ریزندۀ گناهان است، من از مستغفرینم.

ندامت قسمت بسیار مهمی از توبه بوده و به معنای پشیمانی است که بعد از توجه انسان به زشتی عمل خود حاصل می‌شود. گام بعدی ترک معصیت است و توبه سبب تقوا می‌گردد. انابه نیز به معنای هر بازگشتی به سوی خداست که همراه با تضرع باشد چه از حالت گناه باشد چه از هر حالت دیگری مانند لذت‌های حلال که نباید موجب غفلت انسان شوند. مرحله‌ی بعدی استغفار است که مراتبی دارد. گاهی برای جبران خطا و گناه است؛ گاهی برای جبران فراموشی و غفلت و گاهی نیز برای طلب بالا رفتن رتبه‌ی انسان است که متعلق به اولیای الهی می‌باشد.

فراز 29: « اللَّهُمَّ فَكَمَا أَمَرْتَ بِالتَّوْبَةِ ، وَ ضَمِنْتَ الْقَبُولَ ، وَ حَثَثْتَ عَلَى الدُّعَاءِ ، وَ وَعَدْتَ الْإِجَابَةَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي ، وَ لَا تَرْجِعْنِي مَرْجِعَ الْخَيْبَةِ مِنْ رَحْمَتِكَ ، إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ ، وَ الرَّحِيمُ لِلْخَاطِئِينَ الْمُنِيبِينَ.»

خدایا! چنان‌که به توبه کردن فرمان دادی و پذیرفتنش را ضمانت فرمودی و به دعا ترغیب کردی و اجابتش را وعده دادی؛ پس بر محمد و آلش درود فرست و توبه‌ام را بپذیر و مرا از درگاهت باز مگردان؛ بازگشت کسی که از رحمتت ناامید است. همانا تو پذیرنده‌ی توبه گناهکارانی و رحم‌کننده بر خطاکاران بازگشت کننده‌ای.

در ادامه استاد صفری به نکاتی از کتاب انسان 250 ساله، نوشته‌ی مقام معظم رهبری اشاره نمودند؛ امام زین العابدینعلیه السلام در زمان خود در حال ابقای توحید و ارزش‌های حقیقی در میان مردم بودند و بیانات متعددی دارند. با استناد به برخی روایات، بیانات ایشان این‌طور نشان می‌دهد که حضرت در حال کادرسازی هستند. بُعد سیاسی و ولایی امامعلیه السلام در این نمونه روایات کاملا مشهود است. در کتاب صحیفه‌ی سجادیه نیز در دعاها به همه‌ی موضوعاتی که انسان در زندگی با آن‌ها درگیر است پرداخته شده است. همچنین اشعاری از حضرت باقی مانده است که با هدف تربیت دینی بیان شده است. در خاتمه استاد صفری دعا فرمودند و جلسه به پایان رسید.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد