امروز شنبه, 29 ارديبهشت 1403 - Sat 05 18 2024

منو

جلسه سی و هفتم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سی و هفتم روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز چهارشنبه ۲۴ شهریور برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه شریف رابط بین ما و خداوند است و بقای جهان هستی  به حضرت وابسته است و هرچه فیض الهی می خواهد به بندگان برسد واسطه اش خود حضرت است و ایشان اگرچه در غیبت هستند ولی مرکز جوشش فیض الهی هستند، هم در عرصه تکوین و هم در عرصه تشریع.
استاد جواهری در مورد اینکه وقتی حضرت حجت در پس پرده غیبت هستند و ما از ایشان استفاده می کنیم گفت: حضرت را تشبیه به خورشید کردند و ابر. همانطور که ما از خورشیدی که پشت ابر باشد استفاده می کنیم از وجود امام غائب هم همان بهره مندی را زمین و اهلش استفاده می کند.
از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم سوال پرسیدند آیا از وجود امام زمان در زمان غیبت استفاده می کنند ایشان فرمودند: بله به خدا قسم خدایی که مرا مبعوث کرده به نبوت،مردم روشن می شوند به نور حضرت و نفع می برند به ولایت حضرت در زمان غیبتش مانند فایده بردن خورشید اگر چه ابر روی آن فرا گرفته باشد.
لذا تشبیه کردن غیبت و پس پرده بودن حضرت نکاتی را در بردارد: اولا به جایگاه محوری امام زمان اشاره می کند،همانطور که در علوم طبیعی و فلکی خورشید مرکز منظومه شمسی هستش و جاذبه اش زمین را حفظ می کند و دور خود می چرخاند و حرارتش باعث زندگی می شود، وجود مقدس امام عصر هم بقای جهان هستی و این فیض هدایت برای انسان هاست. ثانیا همانطور که خورشید در زیر ابر پنهان می شود و مردم منتظر هستند که ابر کنار رود و خورشید را ببینند و بیشتر سود ببرند در زمان غیبت هم مردم منتظر طلوع خورشید ظهور هستند.
ثالثا همانطور که کسی نمی تواند منکر نبودن خورشید پشت ابر شود،کسی هم نمی تواند منکر وجود حضرت غائب شود.
خانم جواهری در ادامه گفت: امام زمان عج الله دو گونه اثر دارد: ۱. اثرتکوینی ۲.اثر تشریعی
اثر تکوینی فیض وجود انسان نعمت مادی و معنوی از طرف امام غائب است.
اثر تشریعی هدایت بخشی است یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم که در پرتو عنایات ویژه حضرت نصیب فرد و جامعه می شود.
خانم جواهری فواید تکوینی و تشریعی بررسی کرد و گفت: ۱. آقا امام زمان واسطه باقی ماندن این عالم انسانی است. شیعیان معتقد هستند آنچه که واسطه است بین خالق و مخلوق برای دریافت فیض و رساندنش وجود معصومی است که در آن زمان است،که در این زمان هم وجود مقدس حضرت مهدی عج الله است و در اینجا نه تنها انسان بلکه همه چیز در کره خاکی است. حجت الهی باید در هر زمان باشد.
استاد جواهری در پایان بیان کرد و گفت: شیعیان احادیث فراوانی از اهل بیت علیهم السلام دارد که می فرمایند وجود امام ضروری است و حجت الهی در هر زمان باید باشد و امام را هستی مرکزی هستی عالم معرفی می کند.
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: زمین خالی نمیشود از حجت الهی بر خلقش تا روز قیامت.
پس در عالم کن و مکان واسطه بقای عالم وجود امام در هر زمان است .
مساله دیگر واسطه تداوم نعمت است.چه مادی و معنوی فرقی ندارد واسطه و برکت وجود امام روزی می رسد.
امام در هر زمانی مایع دفع بلا می باشد، پس امام باعث امنیت و آرامش است و سبب می شود بلا از ما دور شود.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد