امروز شنبه, 29 ارديبهشت 1403 - Sat 05 18 2024

منو

جلسه سوم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سومین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز پنج شنبه ۲۱ مرداد برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر زیارت جامعه کبیره گفت: در ادامه فراز روز گذشته که حق و باطل بود که این دو در هم آمیخته شدند و اگر حق مشخص بود و در باطل آمیخته نمی شد همه می شناختند و اگر ممزوج نبود شیطان آنقدر تسلط پیدا نمی کرد. یا حق را روی باطل می پوشاند شناخت خیلی سخت خواهد بود.
حق هم از روی افراد شناخته نمی شود باید حق را اول بشناسیم تا آشکار شود.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند : حق را نمی توانی از روی فرد حق و باطل را بشناسید . در مرحله اول باید حق و باطل را بشناسی بعد ببینی چه کسی آن را آورده است.
استاد جواهری در ادامه و حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گفت: حق می گردد در جایی که علی می گردد و در رابطه با عترت و فرزندان حضرت فرموده اند: اهل بیت من کسانی هستند که فرق می گذارند بین حق و باطل و آنها ائمه هستند کسانی که باید به آنها اقتدا کنید و آنها با حق هستند و حق با آنها است .
خانم جواهری در ادامه اشاره کرد و گفت: مُطیعٌ لَکمْ، عارِفٌ بِحَقِّکمْ، مُقِرٌّ بِفَضْلِکمْ
پیرو شمایم عارف به حق شمایم اقرار به برترى شما دارم.
در اینجا یعنی من در تمام حق ها در حد توانم از شما دفاع می کنم و خود را عارف حق شما می دانم، شناخت حق سخت است ولی من می گویم پرورگار من راه را برای من باز کرده است و در روز غدیر فرموده است: امروز من دینم را برای شما کامل کردم و این اکمال دین در کلام آقا رسول خدا که فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه.
عده ای فکر می کنند نمی شود اهل بیت را شناخت بله عرفان و شناخت مقام اهل بیت علیه السلام مقدور نیست ولی هرکسی در حد توان خودش باید برود دنبال شناخت اهل بیت و وقتی آنها را شناخت از آنها اطاعت می کند.
در اینجا ما همه به دنبال زندگی آرام هستیم و محیطی امن می گردیم و همه دنبال حیاتی هستیم که ایده آل باشد و آن به دست نمی آید مگر اینکه ما توحید الهی باور کنیم و ولایت اهل بیت علیه السلام را بپذیرم. قرآن نیز ما را راهنمایی می کند: خداوند سبحان حاکم و مطاع حقیقی است و کسی که باید اطاعت شود خداوند است و همین خداوند افراد شایسته ای را برای حکومت انتخاب کرده و لذا کسانی که ایمان به خدا دارند باید برپایی ایمانشان تمام دستورات خداوند را انجام دهند.
خانم جواهری در پایان اشاره کرد و گفت: پس اگر ما از خداوند پیروی و از رسول خداوند اطاعت کنیم و از جانشینان حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم هم پیروی کنیم بینمان تنازل و سستی ایجاد نمی شود،ما هر آنچه مصیبت داریم از دوری و کنار گذاشتن سیره اهل بیت است. حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هدف از امامت سامان بخشیدن امور مردم است و این که مردم باید فرمانبرداری کنند بخاطر مقام الهی است زیرا آنها را برای راهنمای ما فرستاده است. پبامبران هم رهبر جامعه و هم مدیر عملی هستند. هم امور اجرایی باید مستقیم و یا باواسطه توسط آنان اجرا شود که خودشان فرمانبردارترین در پیشگاه خدای سبحان هستند و هیچ گاه هوای نفسشان آنها را به دور از اطاعت وا نمی دارد. بنابراین اهل بیت علیه السلام هم مرجع علمی و هم مدیرعملی در جامعه هستند و شیعیان باید شناختی دقیق از مقام امامت و ولایت داشته باشند که اگر این شناخت پیدا کنند زمینه ای می شود برای فرمانبرداری از آنها. محبت واسطه ای است بین معرفت و اطاعت و هنگامی که معرفت پیدا کرد باعث می شود مطیع باشد زیرا هیچگاه محبت بدون اطاعت پیش نمی آید همچنین اطاعت بدون معرفت حاصل نخواهد شد.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد