امروز یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - Sat 05 04 2024

منو

جلسه چهارم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهارمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز جمعه ۲۲ مرداد برگزار شد.

استادجواهری در تفسیر زیارت جامعه کبیره و در ادامه مبحث روز گذشته گفت: به اینجا رسیدیم که ما عارف به حق شما هستیم چه حقوقی را شامل می شود.
بنابر احادیثی که از معصومین به دستمان رسیده است، ما در دو حوزه ضروری است که حق اهل بیت را بشناسیم: ۱.حقوق کلامی و اعتقادی ۲. حقوق فقهی و آنچه که بایسته و شایسته است که در رفتارمان داشته باشیم.
 کسانی که پیرو اهل بیت هستند و باید هر قدم امامت اهل بیت علیه السلام را بشناسیم و بدانیم این مقام بزرگی است که از سمت خداوند تایید عصمت و پاکی دارد و خدابر او افاذه می کند. برعالم ملکوت و نهان و عالم ملک بر آن قدری که توان موجود هستش آگاهی داشته باشد.
استاد جواهری اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم باور به مسائل اعتقادی است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی بیاید و زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را در حالی که حق امام حسین را بشناسد خداوند گناهان قبل و بعدش را خواهد آمرزید.
بنابراین کسی به حق بودن اهل بیت علیه السلام اعتقاد داشته باشد چقدر مهم است.
استاد در ادامه بیان کرد: امام جواد علیه السلام فرمودند: حق امام این است که انسان عارف به حقش باشد و بداند که امام حجت خدا بر خلق است و درب خداوند است.
یکی از حقوقی که اهل بیت برگردن ما دارند و ماباید عارف بر حقشان باشیم، این است که ما از نظر اعتقادی بپذیریم که امام منتصب الهی است. دومین حقوق که حقوق فقهی و آن رفتارهایی که در مقابل امام داشته باشیم. پس یکی دیگر از حقوق اهل بیت علیه السلام برمردم این است که رهبری و حکومت زمینی آنها را بپذیرند و فرمانبری عملی از آنها داشته باشند. چه این فرمانبری در عرصه فردی و یا اجتماعی است.
خانم جواهری گفت: آقا امیرالمومنین علیه السلام بعد از آنکه اشاره می کنند خواستگاه حقوق برخی مردم به بعض دیگر؛ بزرگترین حقی را که آقا حق دو سویه قرار داده اند، حق مردم و رهبر دانسته اند. زیرا اگر تعامل باشد در حقوق بین امام و امت خود باعث می شود اسلام نظامی پایدار پیدا کند و دین استواری شود.
آقا امیرالمومنین می فرمایند: می خواهید بدانید حق من برگردن شما چیست؟ ۱. بر حق من وفادار باشید.۲.خیرخواه بر من باشید چه در خلوت و یا بین مردم. ۳. اجابت کنید زمانی که شما را می خوانم.۴ . وقتی امری را برشما می دهم آن امر را اطاعت کنید. برای ما بر مردم این حق است که مارا اطاعت کنند و در ولایت ما قرار گیرند و برای شما از جانب خداوند پاداش نیک خواهد داد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد