امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

جلسه پنجم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، پنجمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزشنبه ۲۳ مرداد برگزارشد.

استاد جواهری در تفسیر زیارت جامعه کبیره گفت:"مُقِرٌّ بِفَضْلِکمْ" یکی دیگر از فضل هایی که خداوند به اهل بیت علیه السلام داده است و از کارهای ناپسند چه ظاهری و باطنی دور کرده است و یکی دیگر از فضائل اهل بیت آفرینش ملکوتی و نوری آنهاست. یعنی خداوند قبل اینکه خلق کند هرآنچه را خلق کرده حقیقت نوری امامان است و شایستگی همه سوی آنهارا برای زمامداری امت اسلامی گذارد و این نشان برتری امامان بر امت اسلامی است.
استاد جواهری در ادامه گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر درختها قلم شوند،دریاها مرکب و جنیان حسابگر و آدمیان کاتب شوند نمی توانند فضلیت حضرت علی علیه السلام را بشمارند.
طبق احادیث گفته شده و آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام که فرمودند: امام در زمان خود تنهاست و احدی به آن نمی تواند نزدیک شود و هیچ عالمی معادل امام نیست و هیچ کسی به جای امام نمی تواند قرار گیرد و هیچ کسی مثل امام  نیست و نظیر امام نیست و امام اختصاص یافته به تمام فضل های الهی، نه اینکه امام طلب کرده باشه فضل را از خدا و یا اکتسابی بدست آورده باشد بلکه اختصاص پیدا کرده از طرف آن خدایی که بخشنده فضل است،رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند که مقام امام نظیر ندارد و این خداوند وهاب بخشیده است و نمی شود کسی به کهن اهل بیت علیه السلام پی ببرد ولی در حد توان می شود وارد شد و شناختی پیدا کرد و این بستگی به ظرفیت دارد ولی اگر بخواهیم فضائل اهل بیت پبامبر صلی الله علیه وآله وسلم را بهش برسیم دو چیز لازم داریم: ۱. واقعا خود را از بند غرور آزاد کنیم ۲. خودمان فقیر محض بدانیم. کسی که از ناحیه آنها برسد درک می کند و قبول می نماید.
استادجواهری در ادامه بیان کرد: در زیارت جامعه هم این اطاعت از اهل بیت هم طبق رهنمود توحید ربوبی خداوند تحلیل می شود زیرا اهل بیت اطاعت محض از خدا دارند و هوای نفسانی خود را اطاعت نکرده اند و از غیر خداهم تبعیت نکردند و آنها فقط بندگی خداوند را دارند.
لذا چون تمامیت خود را در اختیار خداوند گذاشتند هرکاری می کنند و فعلشان را به صورت ابزار ملکوتی در آمده است و کسی می تواند مقر به فضل اهل بیت باشد که  تبری از غیر اهل بیت علیه السلام داشته باشیم تا ان شاالله تولی نسبت با آنها داشته باشیم.
استاد جواهری در ادامه گفت: انسان کامل وقتی تمام هویت خود را نشان می دهد به عنوان بنده خالص خدا باید بگوید هر آنچه کاری می کنم تمام برای خداوند است.
در مورد مساله بعدی که ما مطیع خداوند هستیم فقط مسائل اعتقادی،اخلاقی،شرعی و ... نیست بلکه باید تمام شئون اسلامی را در نظر بگیریم.
استاد جواهری گفت:مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکمْ، مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِکمْ، مُعْتَرِفٌ بِکمْ، مُؤْمِنٌ بِاِیابِکمْ
بار علم دانش شما را تحمل کنم و از مهالک در پرده عهد و امان شما روم به شما (وحقّتان) اعتراف دارم و به بازگشتتان ایمان دارم.
اعتراف زائر این است که به من هرچه از شما برسد و هر فرمانی که مآخذ آن علم شما باشد پذیرا خواهم بود چون علم شما وابسته به علم الهی است.
کلمه مُحْتَمِلٌ یعنی برداشتن چیزی وقتی هم تغییر می کند بر پذیرش و در برگرفتن است، احتمال کارهای معنوی و درک کردن است.
استادجواهری در پایان گفت: مردم به دو دسته تقسیم می شوند به عالم و غیرعالم. که غیر عالم با جاهل فرق می کند زیرا جهل در مقابل عقل قرار می گیرد نه علم. درباره عالم می گویند عالم عاقل و یا عالم جاهل.
عقل هم یعنی توسط آن خدای رحمان عبادت شود و بهشت خدا بدست آید. پس عالم و غیرعالم .می توان گفت عالم عاقل و یا جاهل زیرا گفتیم عقل در مقابل جهل قرار گرفته است.
خود عالم نیز تقسیم بندی دارد: ۱.کسانی که عالم به برخی امور هستند ولی اصل و ریشه آن شمرده نمی شوند. ۲.کسانی که نه تنها عالم هستند بلکه اصل و ریشه محسوب می شوند و علم از افکار و اندیشه خودشان تراوش شده است. ۳.گروه سوم کسانی هستند که به اسرار خلقت و آنچه دیگران نمی گویند آشنا هستند و خودشان اصل و ریشه ای هستند که چشمه محسوب می شوند.
بنابراین اهل بیت پیغمبر کسانی هستند که به چیزهایی که دیگران نمی دانند آگاه هستند و سرچشمه همه علوم هستند. فراگرفتن علوم آن بزرگواران برای بعضی آسان برخی گران است، بخاطر همین فرمودند صاحب علم نمی تواند همه علمش را در اختیار هرکسی قرار دهد.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نیز با هرکسی سخن نمی گفت مگر به میزان عقل آنها به جز حضرت علی علیه السلام که داخل در این عموم نبودند و ایشان صحبت هایی که با حضرت داشتند با بقیه نمی کردند بخاطر اینکه حضرت مانند نفس پبامبر بودند و اسرار را می دانستند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد