امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه ششم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh5

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، ششمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز یکشنبه ۲۴ مرداد برگزار شد.

استادجواهری در تفسیرزیارت جامعه کبیره گفت:
امام صادق علیه السلام فرمودند: به درستی که احادیث مارا حتی فرشتگان و عبد مؤمن نمی تواند تحمل کند، تنها خود ما هستیم که علم و احادیث را می توانیم نگهداری و حفظ می کنیم.
حضرت علی علیه السلام فرمودند:گفتار ما بسیار سخت است و آن را درک و اقرارنمی کند مگر سه گروه: ۱.فرشتگان مقرب درگاه الهی ۲.نبی مرسل ۳.عبد نجیب که خدا قلبهایشان را امتحان کرده برای ایمان و کسانی می تواند تحمل کند که ما بخواهیم و از ما باشد‌.
استاد جواهری در ادامه و براساس روایت، دانش اهل بیت علیه السلام را دو چیز بیان می کند:۱. علم آن ضواط نورانی گذشته و آینده جهان.
۲. بدانیم که دانش اهل بیت علیه السلام دانش لدنی است و از ناحیه خداوند داده شده و به همه معارف و حقایق آشنا هستند و اگر ما به این دو مساله ایمان داشته باشیم متحمل علمشان خواهیم بود.
پذیرش علمی و تامل و ایمان و معرفت و اقرار کردن از ویژگی کسانی است که متحمل احادیث و پذیرندگان ولایت اهل بیت علیه السلام هستند.
امام صادق  علیه السلام در مورد ویژگی های عترت ملکوتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: ما حرم خدا هستیم که بزرگ است،ما پناهنده و عهد خداوندیم و اگر کسی وفای به عهد ما کند وفای به خداوند کرده است.
استاد جواهری گفت: همیشه برخدا توکل کنیم و ولایت مداری خود را ناب گردان و هرجا خواستی برو و نترس.همانطور که امام حسین علیه السلام شب عاشورا به یارانشان گفتند برویدو حتی دستان خانواده من را بگیرید و از اینجا دور شوید. اما چه جیزی آنها را نگه میدارد از پیرمرد ۹۰ ساله تا طفل شش ماهه؟ همین ولایت پذیری که می دانند بمانند فردا شهید می شوند ولی ترسی ندارند. زیرا کسی که واقعا در ولایت باشد از چیزی نخواهد ترسید.
استاد جواهری در پایان گفت:مُعْتَرِفٌ بِکمْ، مُؤْمِنٌ بِاِیابِکمْ اعتراف دارم و اگر من در ولایت شما قرار دارم آگاهانه و خاضعانه است.
یکی از ویژگیهای شیعیان همین ولایت مداری آگاهانه است، نمایان می کند و این اگاهی در دو حوزه خود را نشان می دهد: ۱. باور داریم که امامت و خلافت الهی از ناحیه خداوند در جان ملکوتی خداوند قرار داده شده است. ۲. راه پیروی دائمی و بی چون و چرا از امامت و اهل بیت علیه السلام است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد