امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه نوزدهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، نوزدهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزشنبه ۶ شهریور برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: زائر هنگامی که قرار می گیرد در مقابل مامُسْتَجیرٌ بِکمْ، زآئِرٌ لَکمْ، لائِذٌ عآئِذٌ بِقُبُورِکمْ،به شما پناه جویم و شما را زیارت کنم و به قبرهاى شما پناه آرم
در مورد لائذ باید گفت ریشه لوز یعنی پناه بردن از خوف و عائذریشه اش عوز یعنی اظهار وابستگی  مراد از این دو توسل جستن به ملکات ملکوتی و بقاع متبرکه که اجساد به خاک سپرده شدند.
اولا هیچ پناهگاهی جز خدا نیست،خداوند در سوره مومنون آیه ۸۸ می فرماید: بگو به دست چه کسی است ملکوت هرچیزی درحالی که خدا پناه می دهد ولی پناه داده نمی شود.
دراینجابه فرموده امام هادی علیه السلام که زائر می گوید مُسْتَجیرٌ بِکمْ، زآئِرٌ لَکمْ، لائِذٌ عآئِذٌ بِقُبُورِکمْ، اهل بیت علیه السلام مورد خطاب می شود. سوال می شود مگر تنها نباید به خدا پناه برد آیا می شود با معصومین هم پناه ببریم؟ بله به دو علت:۱. ائمه اطهار دارای ولایت تکوینی هستند،یعنی زائر باگفتن این فراز از زیارتنامه عرضه میدارد که من مقام و منزلت شمارا نزد خدا می دانم و پی بردم به اینکه شما به اذن و فرمان خدا از هرجهت قدرت پناه دادن هستید.۲.آنها واسطه میان خلق و مخلوق هستند، وقتی زائر می گوید مُسْتَجیرٌ بِکمْ، زآئِرٌ لَکمْ، لائِذٌ عآئِذٌ بِقُبُورِکمْ،به فرموده الهی عمل می کند،چون خداوند می فرماید؛بجویید به سوی خداوند وسیله.
 خود اهل بیت علیه السلام وسیله ای هستند که به درگاه خداوند متعال میرویم .
استاد جواهری در ادامه گفت:ما نیز اگر امان خواهی می کنیم از ائمه اطهار علیه السلام علت این است که از راه های نجات برای آن کسانی که دستشان از همه جا بریده و ناگزیر خود را در معرض هلاکت می بینند،باید بروند دنبال پناه پیداکردند به دنبال کسانی که آنها را پناه دهند،در اینجا امان خواهی از اوصیای رسول خدا مایه نجات است.خاندان کریمی که حتی مشرک نیز قبول می کنند.خداوند درس در سوره توبه ایه ۶ می فرمایند: پیغمبر اگر یکی از مشرکین آمد از تو طلب پناهنگی کرد تو پناهش بده تا اینکه کلام خدا را بشنود.
پس اهل بیت پیامبر صل الله علیه و آله وسلم نه تنها مسلمانان را پناه می دهند بلکه به فرموده الهی مشرکین را نیز پناه می دهند.
خانم جواهری اشاره کرد و گفت: خداوند به تکرار فرموده است که زمین از حجت خالی نخواهد ماند و اگر وجود آنها نباشد زمین و آسمان برجای خود نمی ماند، پس اگر ما می بینیم که زمین و آسمان بر جای خود است همه بخاطر معصوم است بر روی زمین و اگر نبود آسمان فرو میریخت و زمین اهلش را می بلعید.
امام سجاد علیه السلام فرمودند: هین طور که ستارگان عامل ثبات آسمان هستند ماهم عمل امنیت و پایداری زمینیان هستیم وما همان کسانی هستیم که به وسیله ما خدا آسمان را نگه میدارد که روی زمین نیافتد مگر به اذنش.
(یعنی اگر ما نباشیم آسمان هم سقوط می کند.) و به خاطر ما هستش که زمین اهلش را نمی بلعد و به وسیله ما باران رحمت فرو میریزد و رحمت الهی منتشر می شود خارج می شود برکات زمین، اگر ما روی زمین نبودیم زمین اهلش را فرو می برد.
پس بر این اساس ما انسان ها به یمن برکت وجود این بزرگواران از عذاب و بلاها در امان هستیم در پرتو هدایت اهل بیت علیه السلام هم ان شالله آسیب اعتقادی،اخلاقی،عملی نمی بینیم ودر امان هستیم و با تمسک به ولایت آنها از آفات دنیایی و آخرتی بد فرجامی نجات پیدا می کنیم.پس وجود مقدس اهل بیت علیه السلام نه تنها مارا از عذاب و بلا در امان نگه میدارد بلکه نمیگذارد آسیبی دیگر هم ببینیم با همه رهنمود ها و هدایت هایشان به شرطی که به آن عمل کنیم.
استاد جواهری در پایان گفت: در اثر تکوینی اهل بیت علیه السلام و آقا رسول خدا را ایمنی بخش زمین و زمان قرار داده است. درست مثل ستارگان برای آسمان،البته جایگاه تشریعی نیز اهل بیت علیه السلام دارند، ستارگان و آسمان جایگاه تکوینی دارند ولی جایگاه تشریعی ندارند. اما اهل بیت علیه السلام ابن جایگاه دارند و آن شامل هدایت کردن افکار مردم،به سعادت رسوندن مردم تا جایی که آقا رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم اهل بیتش را اینطور معرفی می کند که می فرمایند:مثل اهل بیت مثل سفینه نوح است، هرکه سوارش شود نجات پیدا می کند و کسی که تخلف کند و سوار نشود غرق می شود.
لذا برای ما دراین زمان و تنها پناهی که غرق نشویم و دنیا و آخرتمان را خداوند برایمان قرار دهد به نحو احسن این است که ما تابع اهل بیت علیه السلام باشیم و سوار بر کشتی آنهه شویم که اگر سوار شویم نجات پیدا کرده ایم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد