امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه هجدهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh8

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هجدهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز جمعه ۵ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
در فراز آخِذٌ بِقَوْلِکمْ، عامِلٌ بِاَمْرِکمْ، شبهه ایجاد می شود که ماعمل کننده به اوامر خداوند هستیم و شما شرک اطاعتی دارید که می گویید قول شمارا عمل می کنیم یعنی معصومین را در کنار خدا قرار داده اید.
ما در پاسخ می گوییم: بله اگر تبعیت از دیگران به اذن الهی نباشد حتما سبب شرک در اطاعت می شود، پس در حوزه احکام و قوانین ما هستش انسان ها تنها به فرمانبرداری از حکم و قانونی مجاز هستند که از جانب خداوند باشد در غیر این صورت مشرک هستند و ائمه علیه السلام با دیگران فرق دارند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند واحد،احد، یکی است و ما یک خدا بیشتر نداریم و ما باید امر الهی را انجام دهیم،ولی همین خداوند خلق کرد عده ای را و تفویض کرد بعضی ها که اوامر الهی از سمت انها برسد و ما همان ها هستیم.
پس به فرموده امام حق اطاعت مخصوص پروردگار است ولی خدای حکیم مدیریت دینی را به دست امامان داده است و آنها از سوی خدا برهمگان حق اطاعت دارند و اطاعت از آنها همسان از اطاعت خداوند است، زیرا به اذن الهی است.
خانم جواهری در ادامه گفت:امام باقر علیه السلام خاندان نبوت را حجت خدا بر بندگان معرفی کردند: ما حجت خداوند هستیم و ما دروازه ورود به بارگاه خداوند هستیم، ما زبان خداوند هستیم، ما وجه خداوند هستیم، ما چشم خدا هستیم در بین مردم و ما فرمانراوایان خدا هستیم در بین بندگانش.
خداوند قرآن را نازل کرده است ولی قرآن مبین می خواهد و هرکسی نمی تواند به آن رجوع کند و برای خود معنی کند و عمل.خداوند به پیامبرش می فرماید: ما تو را قرار دادیم که تو بیان کنی قرآن را برای مردم.
لذا لسان ناطق الله به بندگان خداوند اهل بیت پیامبر هستند و قلب خداوند و آن ظرفی  برای آنهاست و باب خداوند و رسیدن به آن و عمل کننده به آن هستند و اهل بیت علیه اسلام دعوت کننده به دین خداوند می باشند .
استاد جواهری در پایان بیان کرد و گفت: یکی از علت هایی که اطاعت از اولی الامر لازم است و باید مطیع و عامل باشیم این است برخی در مورد نبوت و امامت و اینکه حتما باید باشند اینگونه گفتند که بشر کسی هستند که مدنی و اجتماعی و احتیاج به قانون دارد و این قانون باید به دست کسانی وضع شود که وارسته باشند و ارتباط با وحی داشته باشند.
در جواب کسانی که مخالف این صحبت هستند و می گویند حتما نباید دین داشت می گوییم: ما انسان های ابدی هستیم و زندگیمان فقط با دنیا تمام نمی شود و راه طولانی داریم و برای پیمودن این راه ابدی نیازمند هستیم به انبیا و اوصیای الهی زیرا هرچه که در دنیا از ما سر زند اعمال و گفتار و....همه با ابدیت پیوند خورده است اگر انسان موجودی بود که با مرگ تمام می شد گفتارشان صحیح  بود ولی ما هر آنچه می کنیم با برزخ و قیامتمان گره خورده است، پس ما نیازمند به اعمال و گفتاری هستیم که ما را از دنیا به برزخ و قیامت و بعد در آخر به بهشت راهنمایی کند و این اعمال و گفتار اندیشه ما وابسته به سخنان کسانی است که اینها آینده را ببیند و برای آینده ما نیز برنامه ریزی کنند و این سخنان از طرف خدایی باشد که خدای سه عالم است: دنیا، برزخ و قیامت و این اوامر از سمت خداوند به انبیا و آنها به اولیا و آنها رهبری امت ها را به عهده می گیرند، پس آن قانونی که مردم در دنیا وضع می کنند حال شایسته باشند برای دنیای مردم هستند ولی ما فقط در دنیا زندگی نمی کنیم و زندگی ادامه خواهد داشت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد