امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو

جلسه بیستم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، بیستمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزیکشنبه ۷شهریور برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
در رابطه با پناه بردن زائر به معصومین علیه السلام گفته شد و باید در اینجا اشاره کرد که نه فقط انسان پناهش را اهل بیت علیه السلام می داند بلکه حیوانات هم اهل بیت علیه السلام پناه می برند و با پناهنده شدنشان به آنها امنیت پیدا می کنند.
لذا ائمه معصومین علیه السلام به حیوانات که پناه می دهند قطع به یقین به انسان اولین پناه داده اند و اگر ما مقاومت و استمرار به اهل بیت علیه السلام داشته باشیم به ما نیز پناه می دهند.
در فراز بعدی زائرُلَکُم یعنی ما زائر شما هستیم، بعداز امان خواهی می گوید که من زائر شما هستم.
در اینجا زائر یعنی انس قلبی که زائر نسبت به مزور خود پیدا می کند و آن ارتباطی که میان زائر زنده و آن مزور زنده هستش،به طوری که پیوند این دو (که مزور همان اهل بیت علیه السلام هستند)،حقیقی و عینی باشد. دو طرف باهم ارتباط برقرار می کنند به صورت زنده و موثر،زیرا اگر ارتباطی بخواهد درست باشد باید دو طرفه باشد،یعنی آن دو باید زنده ،حقیقی و منشا اثر باشند. اگر طرفی موهون و یا وجود نداشته باشد این ارتباط برقرار نمی شود.
پس هنگامی که ما به زیارت میرویم یک ارتباط حقیقی و واقعی داریم چون هم ما در حال حیات هستیم و هم آنها زنده هستند، چون ائمه معصوم سلام الله علیها در حیات و ممات نسبت به اعمال ما احاطه دارند.
خداوند در سوره توبه می فرمایند: پیغمبربگو به حرف های خدا عمل کنید،که او می بیند و رسول خدا هم می بینند و مومنون (اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم)مراد هستند آنها هم شمارا می بینند.
استاد جواهری در ادامه گفت: وقتی زائر به زیارت معصومین علیه السلام می رود و مقام آنها را تکریم و تعظیم می کند،آن زمینه معنوی با آن اموات ملکوتی و همیشه زنده برقرار می کند.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: زمانی که حضرت رسول رحلتشان فرا رسید،آقا امیرالمونین علیه السلام بر کنار پیامبر حاضر شدند و سرمبارکشان را به دامن گرفتند، ایشان فرمودند؛یا علی زمانی که من از دنیا رفتم مرا غسلم بده، بر بدنم کفن بپوشان،سپس مرا بنشان و بعد هر سوالی داری از من بپرس و بنویس.
خانم جواهری اشاره کرد و گفت: برگستره اثر گذاری اهل بیت علیه السلام و فیض رسانیشان در حیات و ممات افزون بر عقل پذیر بودن است.
زیرا زندگی برزخی کامل است و زندگی دنیا نقص دارد و علاوه برعقل شواهد نقلی داریم.
در سوره نساء آیه ۶۴ می فرمایند: اگر یکی از شما زمانی که ظلم به نفسش کرد،پیغمبر اگر یکی از آنها آمد پیش تو و از خدا طلب مغفرت کرد،رسول هم اگر طلب مغفرت کند او خدا را تواب و رحیم می داند.
خانم جواهری در پایان گفت: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر کسی بعد از اینکه از دنیا رفتم بیاید و مرا زیارت کند،مثل کسی است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است و من برایش شهادت می دهم و شفیع او در قیامت می شوم .

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد