امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Wed 05 01 2024

منو

مراسم روز سوم محرم

hosein3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان مراسم عزاداری با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم مافی و با حضور مدیریت محترم، طلاب و عموم مردم در روز یکشنبه ۲ شهریور برگزار شد.
خانم مافی در ابتدای صحبت خود بیان داشت: قرآن کریم یک مثلث سه ضلعی معرفی می کند: ۱. انسان (ما باید انسان را بشناسیم و تمام علوم شناخته شده برای بشریت انسان است اما باید دید که در فرق و مذاهب دیگر انسان را به گونه ای معرفی کرده است) ۲. جهان (قرآن در جای جای خود زمین،آسمان و.... را اعلام می کند و انسان نیز در جهان وجود دارد با این تفاوت که انسان از بین رفتنی و نابود شدنی نیست و او مسافر ابد است که او همواره دارد طی می کند) ۳. پیوندن جهان و انسان.
در حقیقت بیان می شود که در عنصر سه ضلعی عنصر اصلی انسان است. انسان یک ضلع اصلی و کل جهان هم یک ضلع دیگر و پیوند جهان و انسان هم ضلع سوم است.
حال این ارتباط خداوند به خود نسبت می دهد. وقتی می گویند حرمت کعبه و بیت را به خود نسبت می دهد در اینجا عظمت کعبه معلوم می شود.
حال وقتی می خواهد انسان را معرفی کند،می گوید از روح خود انسان را خلق کردم.
بنابراین وقتی در اینجا این ارتباط را مشخص می کند نشان می دهد که حرمت امام در حقیقت عظمت وجودی امام آن احترام کعبه را مشخص می کند و وقتی انسان آن جایگاه خودش را می فهمد و نسبت به ذات مقدس الهی متوجه می شود و برای حفظ مکتبی که این گونه انسان قرار می دهد و حرمتش را بالاتر از کعبه می داند و کسی خود و فرزندانش را ایثار کند و این ارزش و قیمت را پیامبر و امام و سفیران الهی می خواهند به او بفهمانند.
استاد مافی در ادامه گفت : حضرت حسین علیه السلام به میدان آمد به خاطر حقیقت و ارزش های مادی که از بین رفتنی است اما وجود و روح انسان ابد دهری است. انسان آینه دریافت صفات الهی می باشد ،نه تنها به مقام و مال و ... بفروشد بلکه به شمس و قمر هم نمی فروشد.
به همین علت هنگامی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم دعوت به سازش آوردن مثال اگر خورشید را در دستم و ماه را در دیگری قرار دهید هرگز دست از کارم برنخواهم داشت.
بنابراین این عظمت وجودی انسان که آنقدر نفسش بر آن مسلط می شود یا شیطان بر او که آرام آرام او را از حد حیوان پایین تر می آورد، این در گذر زمان و روز مرگی آن اصل وجود انسان به فراموشی سپرده می شود و در حقیقت انسان متوجه این نمی شود که عمر خود را دارد به چی می فروشد.
خانم مافی در ادامه گفت: وجود مقدس امام حسین علیه السلام یک اصلی را که در عالم به داشت فراموشی سپرده می شد که اگر فراموش می شد انسان به پوچی محض گرفتار می شود را یاد آورشدند  و پای آن جان گذاشتند و اصل پوچی انسان با این عظمتی که به دنیا آمده و با روحش وصل است این است که بشر ریسمانی که او را به آسمان غیب وصل می کند را پاره کند. از این رو در کل تاریخ بشر دو جبهه بیشتر نیست: ۱.جبهه انبیا که با اتصال انسان با عالم غیب و عالم معنا بشر را از عالم بی معنایی پوچی می رهاند.۲. جبهه های مقابله با سنت انبیاء که هرچه باشد جز پوچی چیزی در برندارد.
درکربلا هم این دو مورد به عنوان صحنه نمایش همه تاریخ در ابعاد بسیار جامع خود ظهور کرد و آن چیزی که کربلا را در عالم به ظهور و بروز خود رساند و تا حال و قیامت پا برجا کرده است همین صحنه به ظهور و بروز تمام اسماء الهی است.
اما حقیقت جریان این است که آن رشته انسان را به عالم غیب که مدام شیطان در حال قطع کردن ریسمان غیب برای انسان هستند، این ریسمان غیب را به فکر خود می خواهند قطع کنند. چناچه بعد از شهادت حضرت حسین علیه السلام بر پیکر حضرت آنگونه عمل کردند خیال کردند که تمام شده است و ارتباط پایان یافته در صورتی که غافل از اینکه این اتفاق میسر نشد و نخواهد شد.
خانم مافی در ادامه اشاره کرد و گفت: به فرمایش آیت الله جوادی آملی امام حسین علیه السلام کار نیمه تمام همه انبیاء راتکمیل کردند و دارای سه قسمت است.
۱. ریشه، تنه(تمام انبیا کار کردن و به علم و عقل دعوت می کردند) ۲. شاخه،ساق و برگ (شجره طیبه ای که روی آن کار کردن  در جامعه دنبال قسط و عدل بودند). ۳.میوه (که به دست امام حسین علیه السلام به ثمر رسید و آن نورانیت و شهود بود) در حقیقت یعنی انسانی که همراه شود با حسین علیه السلام و این شجره طیبه را همراهی کند و وجود خودش می شود شجره طیبه ای که هم از علم و عقل برخوردار است و هم برای اقامه عدل و قسط در عالم نفس می زند تا روزی که زنده است، هم میوه این درخت که همانا شهود قلب است و رویت دل ملکوت عالم است و آن میوه ایست که وجود مقدس حضرت حسین علیه السلام در عالم چیدند و کار تمام انبیاء را تمام کرد و هم ریشه را آبیاری کردند و محکم و هم کار را به آخر رساند و آن چه که چشم قلب به ملکوت عالم باز شود را حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام تکمیل کردند.
خانم مافی در پایان گفت: در حقیقت جایگاهی که امام حسین علیه السلام برای ما مشخص کردند نورانیت انسان و میوه عقل و علم است.
که تنها علم و عقل نبوده بلکه روح ما نیز است که باید فانی شود در لقاء و شهود حضرت حق در این عالم و این عالم مراتبی از شهود که اتفاق می افتد که رویت  قلب و ارائه ملکوت که انبیاء الهی طی کردند برای شهدای کربلا هم انجام شد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد