امروز چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 - Wed 05 01 2024

منو

مراسم روز دوم محرم

hosein1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت ایام شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش مراسم عزاداری با سخنران استاد حوزه و دانشگاه سرکار خانم مافی و با حضور مدیریت محترم،اساتید،طلاب و عموم مردم در روز شنبه 1 شهریور برگزار شد.
خانم مافی در مقدمه ای بیان کرد: حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: برای شهادت و قتل حسین علیه السلام حرارتی است در قلوب مومنین که هرگز خاموش نخواهد شد.
کتاب خداوند بر چهار لایه بنا گذاشته شده است.
1. عبارات ظاهری (اختصاص می دهند که از عبارات ،ظواهر و آنچه که منظور قرآن است عوام متوجه می شوند)
2. اشارات (کسی که  محرم و خواص قرآن شد و سینه قرآن گهگاهی برای او باز می شود و به او اشاراتی خواهد داشت) 3. لطائف (اگرانسان جزء اولیا باشد و قرآن به او ولایت پیدا کند قرآن برای او نیز لطائفی خواهد داشت) 4.حقایق (قرآن در آخر حقایقی خواهد داشت که فقط مخصوص انبیاء است)
استاد مافی در ادامه گفت: امام هر زمانی به فرموده احادیث قرآن ناطق هستند و از آنجایی وجود حضرت حسین علیه السلام به عنوان انسان کامل و قرآن ناطق مطرح هستند درعالم و جریان کربلا در حقیقت جلوه های وجودی ایشان را به تمامه و کماله ای به عالم در معرض نمایش قرار داد، شاید بتوانیم این حدیث را به حضرت منطبق کنیم و دسترسی به آقا ابی عبدالله به یکی از آن سطوحی که گفته شد می توان واقع شود.
یعنی اگر به اسرار وجودی امام و ظرف وجودی خود و این وسعت آن قدری می تواند وسیع باشد که انسان بتواند ظرف وجودی خود را به همه مراتب وجودی از ظاهر، باطن، جسم و... پر از پیمانه وجودی حضرت حسین علیه السلام کند و آنقدر انسان در این مسیر پیش برود که از اصحاب ویژه ارباب باشد و سر وجودیش را مملو از آقا ابی عبداالله علیه السلام کند و نه تنها به این صورت بلکه او بشود یکی از جلوه های حضرت حسین علیه السلام و در عالم ظهور و بروز حسینی کرد.
در واقع جریان عاشورا هرسال جلوه و چهره ای جدید  مانند خورشیدی که هر روز به نوعی و از هر طرف طلوع می کند زیرا او مظهر کل یوم (هر روز جلوه ای دارد)می باشد.
اگر با امام حسین علیه السلام ارتباط جاذب و مجذوب برقرار کند هرروز جلوه جدید دریافت خواهد کرد. نه تنها جریان امام حسین علیه السلام بلکه هر اتفاقی را با دیده عبرت نگاه کنیم قطعا لطایفی دارد البته اگر انسان آن را با دقت نگاه کند و حتی هر تهدیدی را می تواند به فرصت تبدیل کند.
استاد مافی در مورد کربلا و به رخ نشان دادن کوثریت جاری بودن کربلا گفت: جریان کربلا چند امر به عالم نشان داده و خواهد داد و حیاتش مثل صاحبش امام حسین علیه السلام است و آن چیزی که در قرآن مطرح شده را به صحنه واقعی آوردند و آن چیزی که انسان با درکش و عقلش می رسد را به تصویر کشیدند از جمله:
1. همه جهات دنیایی راتصویر کشید (جاه،مقام، خودبینی... و تمام تکاثر دنیایی را کوثرِکربلا به تصویر کشید.)
2. کربلا از سویی بازیچه و دامگاه بودن دنیا را به رخ می کشد و از سوی دیگر کیفیت و رهایی از  گذر آن را به نمایش می گذارد.
خانم مافی به طور مثال جریان حضرت حربن ریاحی را بیان کرد و گفت: ایشان در اوج یک مقام و قدرت دنیایی را که فرمانده لشکر هزار نفری بود را کنار گذاشت نشان دهنده راه گذر از این دامگه دنیا را هم کربلا به انسان نشان می دهد.
یا ازسویی طوفانی بودن و موج برداشتن را به نظاره می نشاند و رخ می کشد و از جهت دیگر چگونگی نجات طوفان با کشتی امام حسین علیه السلام نشان می دهد.
اگر چه افراد زیادی با درخشش خورشید و تابناکی چهره رسول خدا(صلی الله علیه واله وسلم) اسلام آوردند اما نه چندان معرفتی اندوختن و نه میزان در خور توجهی ارادت ذخیره کردند.
لذا بعد از رسول خدا آن ابرهای جهل با تیر های ظلم قوت گرفت، ایمانهایشان متزلزل شد و دنیا هم دامهای خودش را یکی پس از دیگری در مقابل اینها قرار داد و یکی یکی را به مسلخ برد و طوفان عظیم دنیا در حقیقت گرفت و قربانیانش را به ساحل انداخت.
خانم مافی در ادامه گفت: نقش امام حسین علیه السلام در وانفسای این دنیا بسیار مهم و حیاتی است و ما باید در همان عبارات حضرت ورود کنیم اگرچه این عبارات خود به تنهایی نازله اشارت و اشارت نیز همان لطائف و حقایق است، در واقع یک وجود است منتهی جلوه های مختلف برای کسی که از خود ظرف های مختلف نشان دهد.
خداوند نه تنها دین را عامل سعادت که جامعه اسلامی را حتی امت وسط نامید تا در شعاع او جوامع دیگر مسیر سعادت پیدا کنند.
به طور مثال انقلاب ۴۰ ساله جمهوری اسلامی باهمه کاستی ها از جریانات داخلی و نفوذ و مشکلات اقتصادی و... اما جلوه های انقلاب اسلامی را در چشم دوستان و دشمنان باید خارج از کشور و خاورمیانه جستجو کرد و این است امت اسلام، امت وسط است و در شعاعش جوامع دیگر دارند.

مسیر سعادت کم کم طی می کنند و همه از عبارات وجود امام است.
حال چنین امتی اگر بیاید و از امامی بهره ببرد که تمام ویژگی های رسالت را داشته باشد، آن دیگر با هیچ انسانی سنجیدنی نیست.
استاد مافی در پایان اشاره به سپهبد حاج قاسم سلیمانی کرد و گفت: دشمنان و فرماندهان بعضی از پادگان ها از ایشان به عنوان قهرمان و... نگاه می کنند و وقتی یک انسان می آید در ذیل عبارات و اشارات و لطائف امامی حرکت می کند که تمام ویژگی های رسالت را دارد، انسانی می شود که با هیچ انسانی سنجیدنی نیست. به گفته خود شهیدسردار حاج قاسم سلیمانی که فرمود : ما ملت امام حسینیم و با هیچ ملتی سنجیدنی نیست.
لذا انسان باید دانست که همان اندازه که رسول خدا در آوردن دین و تثبیت آن نقش و سهم داشته، امام در بقاء و استمرارش داشته است.
اگر رسول خدا با حکم تنزیل می جنگید امیر المومنین علی (علیه السلا) با حکم تعویل می جنگید و آن چیزی که ما را به کربلا اتصال می دهد یا اگر اتصال می دهد و مقطعی و دوره ای است، یکی از دلایل عمده و اصلی آن این است که ما در شعاع جاذبه حسینی تمام ما قرار نگرفته است.
اگر ما در سوره مبارکه کوثر مصادق واقعی و حقیقی کوثر را وجود مقدس حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می دانیم، وجود حضرت و مصداق عینی و واقعی بروز و ظهور ایشان وجود ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) و جریان کربلاست.
کوثر و زایش کوثری آن در طول تاریخ نه تنها در موخره و کربلا بلکه قبل آن به گونه ای خبر دادند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد