امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

جلسه صد و سی سوم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و سی و سومین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز یکشنبه 5 شهریورماه 1402 ساعت 16، در نرم افزار «قرار» با موضوع « دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار »(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه السلام از مجموعه ی صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام، در ابتدا استاد کاویانی به مرور نکات جلسه ی گذشته پرداختند و در ادامه خانم ناطقیان شرح فرازهای دعا را بیان نمودند:

فراز 6: « هَذَا مَقَامُ مَنْ تَدَاوَلَتْهُ أَيْدِي الذُّنُوبِ ، وَ قَادَتْهُ أَزِمَّةُ الْخَطَايَا ، وَ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشَّيْطَانُ ، فَقَصَّرَ عَمَّا أَمَرْتَ بِهِ تَفْرِيطاً ، وَ تَعَاطَى مَا نَهَيْتَ عَنْهُ تَغْرِيراً» ؛ این جایگاه کسی است که دست‌های گناهان، او را دست به دست کرده‌اند؛ و افسار خطاها، او را به دنبال خود کشیده‌اند؛ و شیطان بر او چیره شده و در رابطه با تباه کردن فرمانت نسبت به آنچه امر فرمودی کوتاهی کرده؛ و به خاطر غفلتش از عاقبت کار، آن چه را نهی کردی، مرتکب شده.

در این فراز از استعاره استفاده شده است و این از فصاحت بیان امام علیه السلام است؛ گویی گناه دارای دست است و انسان خاطی را دست به دست می کند. زمام طنابی است که به دهان شتر می بندند و او را می کشند و منظور آن است که خطاها انسان را به دنبال خود می کشند. در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد