امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو

جلسه صد و بیست و هشتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و بیست و هشتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز یکشنبه 18 تیرماه 1402 ساعت 16، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در يارى خواستن از خدا براى پرداخت وام»(دعای30) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه السلام از مجموعه ی صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام، خانم ناطقیان ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم علیه السلام به شرح دعای جدید پرداختند:

وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الْمَعُونَةِ عَلَي قَضَاءِ الدَّيْنِ

معونه به معنای مطلق کمک خواهی و درخواست تقویت می باشد و عون اعم از مساعدت است.

فراز 1: « االلَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لِيَ الْعَافِيَةَ مِنْ دَيْنٍ تُخْلِقُ بِهِ وَجْهِي، وَ يَحَارُ فِيهِ ذِهْنِي ، وَ يَتَشَعَّبُ لَهُ فِكْرِي ، وَ يَطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِي» .

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از وامی که به خاطر آن آبرویم را بریزی به‌سلامت دار؛ وامی که ذهنم را پریشان می‌کند و فکرم را پراکنده می‌سازد و کارم را در چاره کردن آن طولانی می‌کند.

عافیت نیز همان طور که قبلا معنا شد یک سلامتی همه جانبه است. دین به معنی بدهکاری اما چه دینی؟ بدهکاری ای که دارای ویژگی هایی است که در ادامه آمده است:

  • تُخْلِقُ بِهِ وَجْهِي : تخلق یعنی زائل شدن و سپری شدن، وجه استعاره از آبروست.
  • يَحَارُ فِيهِ ذِهْنِي: (ح ی ر)به معنای حیرت می باشد.
  • يَتَشَعَّبُ لَهُ فِكْرِي: (ش ع ب ) به پراکندگی افکار اشاره دارد .
  • يَطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِي:ممارست دلالت بر چاره اندیشی دارد.

فراز 2: « وَ أَعُوذُ بِكَ ، يَا رَبِّ ، مِنْ هَمِّ الدَّيْنِ وَ فِكْرِهِ ، وَ شُغْلِ الدَّيْنِ وَ سَهَرِهِ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَعِذْنِي مِنْهُ ، وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ ، يَا رَبِّ ، مِنْ ذِلَّتِهِ فِي الْحَيَاةِ ، وَ مِنْ تَبِعَتِهِ بَعْدَ الْوَفَاةِ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَجِرْني مِنْهُ بِوُسْعٍ فَاضِلٍ أَوْ كَفَافٍ وَاصِلٍ »

ای پروردگارم! از اندوه وام و فکرش و از دل مشغولی به آن و بی‌خوابی‌اش، به تو پناه می‌برم؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از آن پناه ده. ای پروردگارم! از خواری وام در این زندگی دنیا و از گرفتاری‌اش پس از مرگ، به تو پناه می‌جویم؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از سختی وام به ثروت سرشار و رزق کافی که از من قطع نشود، پناه ده.

در این فراز نیز امام سجاد علیه السلام به پیامدهای دین اشاره می فرمایند. معمولا این پیامدها فکری و ذهنی هستند تاجایی که نمی گذارند انسان بخوابد و استراحت کند. در ادامه امام راهکارهای جلوگیری از ابتلای به دین را نیز بیان می کنند.

در ادامه استاد باقری ضمن تبریک ایام و اعیاد ماه ذی الحجه، نکاتی را درباره این دعا فرمودند:

چهار ویژگی در فراز ابتدایی استعاری هستند و استعاره نوعی تشبیه است. در فراز بعدی تبعات دین با این ویژگی ها بیان می شود؛ این تبعات عبارتند از اشتغال فکری و اضطراب های ناشی از آن تا جایی که خواب انسان را می رباید و او را دچار افسردگی و حیرت می کند. در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد