امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو

جلسه صد و بیست و هفتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad6

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و بیست و هفتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز یکشنبه 11 تیرماه 1402 ساعت 16، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است هنگامی که رزق و روزى بر او تنگ مى‌‌شد»(دعای29) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه السلام از مجموعه ی صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام، استاد صفری و خانم ناطقیان به مرور نکات جلسه قبل پرداختند:

فراز 1: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ ابْتَلَيْتَنَا فِي أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ ، وَ فِي آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّى الَتمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِينَ ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِي أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِينَ .» .

خدایا! ما را در رزق و روزیمان به یقین نداشتن و در مدّت زندگی‌مان به درازی آرزو آزمودی؛ تا جایی که روزی‌های تو را، از روزی خوران خواستیم؛ و به آرزویمان نسبت به عمر طولانی، در عمر سال‌خوردگان طمع بستیم.

فراز 2: «فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَبْ لَنَا يَقِيناً صَادِقاً تَكْفِينَا بِهِ مِنْ مَؤُونَةِ الطَّلَبِ ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِينَا بِهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ»

پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را یقینی راستین بخش که به سبب آن از مشقّت طلب روزی بی‌نیازمان کنی و اطمینانی خالص به ما الهام کن تا به سبب آن از شدّت رنج و تعب نگاهمان داری.

 

فراز 3: « وَ اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فِي وَحْيِكَ ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فِي كِتَابِكَ ، قَاطِعاً لِاهْتَمامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِي تَكَفَّلْتَ بِهِ ، وَ حَسْماً لِلاِشْتِغَالِ بِمَا ضَمِنْتَ الْكِفَايَةَ لَهُ»

و چنان کن که آنچه در قرآنت به روشنی و بی‌ ابهام وعده داده‌ای و از پی آن وعده در کتابت سوگند یاد کرده‌ای، ما را از دویدن دنبال آن رزقی که رساندنش را به ما عهده‌دار شده‌ای، باز دارد؛ و مانع پریشانی خاطر ما نسبت به آنچه ضامن کفایتش شده‌ای، گردد.

فراز 4: « فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفَى ﴿وَ فِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ.»

پس چنین گفته‌ای و گفتۀ تو حق و راست‌ترین گفته‌هاست و سوگند خورده‌ای و سوگندت عملی شده‌ترین سوگندها و سوگندی کامل و اجرایی ست: «و روزیِ شما و آنچه به شما وعده داده شده، در آسمان است».

 

فراز 5: «ثُمَّ قُلْتَ ﴿فَوَ رَبِّ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ.»

سپس گفتی: «پس به پروردگار آسمان و زمین سوگند، موجود بودن روزی و آنچه به آن وعده داده شده‌اید حق است، مانند آن‌که شما سخن می‌گویید»

در ادامه استاد باقری به بیان نکاتی پیرامون دعا پرداختند. برای برون رفت از تنگی رزق راه کارهایی در این دعا به ما معرفی می شود:

  1. توسل و تمسک به پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان علیهم السلام است.
  2. درخواست یقین صادق از خداوند؛ با این توضیح که بدانیم رزق از خداوند است و او ما را کفایت می کند و نتیجه می شود آرامش یافتن از دوندگی های بیهوده شبانه روزی.
  3. درخواست از خداوند برای تحقق وعده های قرآنی درباره رزق؛ این وعده ها عبارتند از:
  • سرپرستی نیازها و امور انسان با خداوند
  • تضمین غایت رزق و کافی بودن آن برای انسان

طبق آیه نگاه انسان باید به آسمان باشد. کدام آسمان؟ آسمان ظاهری یا عالم غیب مد نظر امام علیه السلام است؟

هفت آسمان داریم که آسمان اول دنیوی و ظاهری است و این آسمان با عالم غیب در ارتباط است و رزق انسان نیز به دنیای غیب گره خورده است.

همان طور که نطق و لفظ مشخص، صریح و روشن است و قابل فهم می باشد، تقدیر روزی نیز مانند نطق انسان کاملا روشن و واضح است و روزی انسان از عالم مُلک بر ملکوت سرازیر می شود.

بنابراین خداوند انسان را در عالم ملکوت رها نکرده است بلکه تمام نیازهای او را تامین کرده است. خداوند انسان را عزیز آفریده و اصلا تمایل ندارد که انسان در جهت روزی خود، ذلیل و تحقیر شود بنابراین تامین روزی را بر عهده گرفته پس به انسان می فرماید: بدون اضطراب عبودیت من را به جا آورید و بدانید که رزق شما از جانب خداوند تضمین شده است. نتیجه اعتماد و توکل به خداوند و باور وعده های او موجب آسایش و آرامش انسان در این دنیا و هچنین در آخرت می شود. این مطالب نباید این تصور را ایجاد کند که انسان نباید کار و تلاش کند بلکه کار کردن برای تامین روزی، اجر جهاد در راه خدا را دارد اما باید نگاه انسان در طلب روزی و تلاش هایش صحیح و توحیدی باشد.

استاد باقری در ادامه درباره واقعه غدیر اضافه نمودند که غدیر یک رویداد یک روزه نیست بلکه در دل تاریخ جریان دارد و زنده است. در این واقعه باید کسی معرفی شود که از جهت معنوی و سیاسی در اوج باشد و زینت یافته به تمام زیبایی های اخلاقی باشد. همه این ویژگی ها در انسان معمولی قابل جمع نیست بلکه باید دارای عصمت باشد. غدیر ادامه رسالت انبیاء در هدایت بشر و اقامه توحید می باشد این رسالت پایان پذیر نیست همان طوری که امروز این مهم بر عهده حضرت بقیه الله اعظم عج الله فرجه الشریف هست.

در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد