امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه چهاردهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهاردهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزدوشنبه ۱شهریور برگزار شد.

استاد جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره گفت: روز گذشته در مورد بایسته های انتظار گفتیم و امروز در ادامه الگو پذیری از امام صحبت می کنیم، آیاتی که در قرآن داریم حاکمیت بخشی اسلام در جهان معرفی کرده است و نشان دادن چیزهایی که در دین ارزش دارد به مردم نشان دهد تا با به کارگیری آن به کمال و ارزش برسند. پس با این حساب الگو پذیری عملی و این که جهان آراسته شود به فضائل انسانی یکی دیگر بایسته های انتظار است.
خداوند در سوره نور آیه ۵۵ می فرماید: وعده داد خداوند به کسانی که از شما ایمان آوردند و عمل صالح کردند وهر آینه خلیفه می کند شما را بر روی زمین همانطور که خلیفه کرد کسانی قبل ایشان بودند و به دین خودشان تمکین می دهد یعنی دینی که خداوند راضی است و بدل می کند برای ایشان خوفشان را به امنیت که عبادت کنند مرا و شریکی قرار ندهند.
استاد جواهری در ادامه گفت: هدف از هر انقلاب و انقلاب حضرت مهدی عج الله این است که می خواهند فقط خدا عبادت شود.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگرکسی خیلی دوست دارد که از اصحاب امام زمان عج الله باشد باید منتظر باشد و پرهیزکار و محاسن اخلاقی و حسن خلق داشته باشد و به او می گویند انسان منتظر و اگر بمیرد و حضرت مهدی عجل الله تعالی بعد او قیام کند مثل ثواب کسی که زمانش را درک کرده است.جدیت کنید و منتظر واقعی باشید گوارای وجودتان باد،ای گروهی که رحمت و نجات هستید.
در پایان استاد جواهری گفت: امام زمان عج الله پیروان خود را به این گونه امر فرمودند: باید عمل کند هر کدام از شما به آنچه که نزدیک می کند آن را به محبت ما و دور کند از آن چیزی که باعث کراهت و غضب ما است.
دیگر کاری که باید انجام دهیم ترویج فرهنگ انتظار است، یعنی همه ما اعتقاد به این داریم که آقا در پس پرده غیبت هستند و ما منتظریم که ایشان بیایند و ما باید اعتقادمان را به یک فرهنگ فراگیر اجتماعی بدل کنیم و در جامعه ما باشد زیرا اگر این یک فرهنگ باشد و منش و فرهنگ عمومی جامعه شود، آثارش در تمام عرصه ها نمایان می شود.
تا ما انسان ها ضرورت وجود بخش حضرت مهدی عج الله را باور کنیم انتظار معنا نخواهد داشت، پس ما باید باور کنیم وقتی ایشان می آیند پرچم های ظلم و جور همه سقوط می کند و تتها پرچم ایشان بالا می رود و اگر این گونه شد من منتظر واقعی هستم و این یک ارتباط تنگاتنگی با نظام سیاسی جامعه و یک رویکرد فرهنگی دارد و حکومت سیاسی اسلامی علاوه بر تامین نیازهای مادی باید ارزش های معنوی را نیز احیا ارزش های دینی کند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد