امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه بیست و یکم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، بیست و یکمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز دوشنبه ۸ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره گفت:
در ادامه فراز زائرلکم رسیدیم که احادیث زیادی را بیان کردیم و حدیث دیگری در کامل زیارات آمده امام صادق علیه السلام به عبدلله بن بُکیر در مورد زیارت آقا امام حسین علیه السلام فرمود: ایشان به همه زائران مرقد پاکش نظر دارد و می شناسد آنها با نام خود، پدرانشان حتی فرزندانشان نیز آقا می داند، ایشان نگاه می کند به کسی که برایش گریه می کند،طلب مغفرت می کند برایش و از پدرشان هم می خواهند برای اون شخص طلب مغفرت کند و می فرمایند ؛ ای کسی که برای من گریه می کنی اگر می دانستی که خدا برای تو چه چیزهایی آماده کرده،خوشحالیت بیشتر از حزنت بود و هر آینه خدا می بخشد از اون شخص از هر گناه و خطایی که کرده است.
پس با این حساب آقا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیه السلام در همه حال از شئون حیات برخودار هستند،علت هم این است طبق فرمایش خداوند در سوره قمر آیه ۵۵ باتقواها درکنار بهشت و نهرها هستند، در جایگاه صداقت و نزد پادشاه هستند. هنگامی که از دنیا می روند صعودشان و این نزدی که آمده نشان دهنده رفعت، بزرگی مقام اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم است.
لذا اگر ما به این آیه قرآن اعتقاد داشته باشیم یک آثار تربیتی در خودمان ایجاد می کنیم و به این نتیجه می رسیم که آن کسی که ما از اهل بیت علیه السلام به زیارتش می رویم یک حیات جاودانه دارد،پس وقتی حیاتشان جاودانه است اگر ما در زمان ممات ظاهری آنهابه زیارتشان رفتیم، به دنبال این هستیم که چرا وقتی انسان در دوران اینکه کسی زنده است می خواهد برود دیدارش تمام حرکاتش،گفتار،رفتار و... طوری است که آن شخص از او راضی باشد و اگر این باور قرآنی را داشته باشیم،زمان فعلی ما که می رویم به دیدار آنها که به ظاهر در حیات نیستند هم همین حالت پیش می آید.
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: اگر یک بنده بخواهد از راه بندگی به خدا برسد، که خود خداوند در سوره ذاریات فرمود: من خلق نکردم جن و انس مگر اینکه عبادتم کنند. یعنی هدف از خلقت ما عبادت هستش، زیارت هم در اینجا به این صورت است که زائر از زیارت خویش پیش نیاز معرفتی خود را پیدا می کند و می خواهد برسد به منظور واقعی که خداوند است و برای این منظور واقعی از راه این واسطه ها می آید.
چیزی را که زائرین قبر معصومین علیه السلام وقتی می روند در وصف اهل بیت علیه السلام می گویند،این اوصافی که بیان می کنیم،درحقیقت درخواست این را می کنیم که تاسی کنیم به راه و روش آن اسوه های جمال و جلال برای خودمان تا در پرتو نورانیت اهل بیت علیه السلام ظرفیت پذیرش فیض الهی و دریافت ویژگی های کمالی را در روح و جان خود افرایش دهیم‌.
خانم جواهری اشاره کرد و گفت: بنابراین اهداف زیارت این است که برسیم به مزور  واقعی یعنی خداوند و طبق احادیث زیارت اهل بیت علیه السلام یعنی زیارت خداوند است ولی وقتی باید برویم به زیارت اهل بیت علیه السلام در ولایتشان باشیم تا ثواب زیارت الله را ببریم.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: خداوند در سوره نساء فرمود: اگر کسی اطاعت رسول خدا را کند اطاعت خدارا کرده است.
نافرمانی از آنها هم مایه معصیت است خداوند در سوره حشر آیه ۷ می فرماید: آنچه که پیغمبر شما به شما می دهد بگیرید از هرچیزی که نهی می کند هم بایستید و انجام ندهید. خداوندکلام اهل بیت علیه السلام را کلام خویش می شمارد و در سوره نجم آیه۳ و ۴  می فرماید: پیغمبر نطق از هوای نفسانی نمی کند بلکه هرچه می گوید از وحی خداوند است.
بنابراین اطاعت از اهل بیت علیه السلام، اطاعت از رسول خدا که به دنبالش اطاعت اهل بیت علیه السلام است و نافرمانی از آنها نافرمانی از خداوند است، کلام پیامبر کلام خدا می باشد.
حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هرکسی مرا ببیند خدا را دیده است.
استاد جواهری در پایان گفت: پس اگر کسی برود به زیارت اهل بیت علیه السلام و به آنها توجه و توسل داشته باشد،می فرمایند محبوبیت پیدا می کند نزد خداوند، زیرا زیارت آنها زیارت خداوند است.
آقا امام رضا علیه السلام در مورد زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: اگر کسی زیارت کند قبر امام حسین علیه السلام را کنار شط فرات مثل کسی است که زیارت کرده خداوند را در عرش.
بنابراین ما وقتی می رویم زیارت اهل بیت علیه السلام یعنی زیارت خداوند رفتیم و در این زیارتنامه هایی که داریم خیلی تاکید  می شود  که شما توجه داشته باشید کجا آمدید، اینها همش خبر می دهد از یک معرفت و تربیت توحیدی که زائر اهل بیت علیه السلام دارا می باشد.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد