امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو

جلسه صد و چهل‌ و هفتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد ‌و ‌چهل‌ و هفتمین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه‌شنبه 19  دی‌ماه 1402 ساعت 16،

در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهره علیهم‌السلام، استاد صفری به خلاصه‌ی نکات کتاب انسان 250 ساله که در جلسه‌ی ‌قبل بیان شده بود و همچنین خلاصه‌ی شرح فرازهای هجدهم تا بیستم پرداختند و در ادامه خانم ناطقیان شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 21: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ جَهْلِي ، وَ أَسْتَوْهِبُكَ سُوءَ فِعْلِي ، فَاضْمُمْنِي إِلَى كَنَفِ رَحْمَتِكَ تَطَوُّلًا ، وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِ عَافِيَتِكَ تَفَضُّلًا .»

خدایا! از نادانی‌ام به درگاهت عذر می‌خواهم و نسبت به زشتی عملم طلب بخشش می‌کنم؛ پس مرا از باب احسان در پناه رحمت خود آر و از راه تفضّل به پوشش عافیتت مرا بپوشان.

طبق این فراز علت و ریشه‌ی تمام گرفتاری‌های بشر جهل اوست. هبه به معنای بخشش است و به باب استفعال رفته و معنای طلب بخشش می‌دهد. فعل اگر با قصد انجام گیرد عمل گفته می‌شود. کنف نیز صیانت و حفاظت معنا شده است. طَول به معنای فضل و عافیت یک سلامت همه‌جانبه است. فضل نیز احسان ابتدایی بدون علت معنا شده است.

فراز 22: «اللَّهُمَّ وَ إِنِّي أَتُوبُ إِلَيْكَ مِنْ كُلِّ مَا خَالَفَ إِرَادَتَكَ ، أَوْ زَالَ عَنْ مَحَبَّتِكَ مِنْ خَطَرَاتِ قَلْبِي ، وَ لَحَظَاتِ عَيْنِي ، وَ حِكَايَاتِ لِسَانِي ، تَوْبَةً تَسْلَمُ بِهَا كُلُّ جَارِحَةٍ عَلَى حِيَالِهَا مِنْ تَبِعَاتِكَ ، وَ تَأْمَنُ مِمَا يَخَافُ الْمُعْتَدُونَ مِنْ أَلِيمِ سَطَوَاتِكَ ..»

خدایا! از هر عملی که با خواسته‌ات مخالفت می‌کند، یا مرا از عرصۀ محبتت بیرون می‌برد، مانند اندیشه‌های غیر منطقی دلم و نگاه‌های چشمم و گفته‌های بی‌جای زبانم، به درگاهت توبه می‌کنم؛ توبه‌ای که هر یک از اندامم به سهم خودش از کیفرت سالم بماند و از سخت‌گیری‌های دردناکت که متجاوزان از آن می‌ترسند، در امان قرار گیرد.

تعبیر محبت خداوند بسیار کلیدی بوده و تاثیرگذاری بر انسان نیز از طریق محبت الهی امکان‌پذیر است. جالب است که در این فراز از جزئی‌ترین گناهان و خطاها از درگاه الهی عذرخواهی شده است. بنابر این در نگاه توحیدی کوچک‌ترین افعال انسان حساب می‌شود و بشر در قبال آن‌ها مسئول است حتی خطورات قلبی، نگاه لحظه‌ای چشم و غیره.

در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد