امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو

برگزاری هفتمین سالگرد رحلت حاجیه خانم لواسانی

salgard7

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد درگذشت عالمه فقیده ،استاد و موسس این حوزه مرحومه حاجیه خانم لواسانی را در روز یکشنبه بیستم اسفند ماه برگزار کرد.

 سخنران جلسه سرکار خانم جواهری با توجه به ویژگی‌های استاد لواسانی ایشان را نمونه بارز بانوی مومن انقلابی برشمرد و با بیان حدیثی از امام سجاد علیه السلام به بیان پنج ویژگی مومن پرداخت.
عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ

اوّل؛ «الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ»، مؤمن حالت کناره‌گیری از گناه دارد، آن هم در موقعی که غیر از خدا حاضر و ناظری نیست. اگر کسی در عَلَن معصیتی را ترک کند، خوب است، امّا این ترک گناه در عَلَن، گویای این نیست که این فرد به اصطلاح ایمان قوی داشته باشد. اگر در جایی که جز خدا کسی نبود،‌ گناه را ترک کرد، آنجا معلوم می‌شود که ایمان در قلب او رسوخ کرده است. استاد در خلوت ورع شان بیشتر بود.
دوم؛ «وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ»؛ وقتی مؤمن تنگ‌دست است، به مقدار توانش در راه خدا انفاق می‌کند و صدقه می‌دهد. این مورد نیز گویای این است که وابستگی مؤمن به خدا از نظر درونی قوی است.
خانم لواسانی در شرایطی که از نظر مالی خود در قلّت بودند اقدام به تاسیس حوزه علمیه کرد و هزینه آن را به سختی فراهم نمود.
سوم؛ «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ»، آن‌گاه که مصیبتی متوجّه مؤمن می‌شود، صبر می‌کند، تحمّل می‌کند، نعوذبالله زبان به شکایت از خداوند نمی‌گشاید.
در زمانی که استاد عزیز مصیبت از دست دادن خواهر جوان بر قلبشان وارد شد چیز دیگری جز صبر و تحمل و شکر خدا از ایشان دیده نشد.
چهارم؛ «وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»، حلم یعنی بردباری، آن‌گاه که نیروی خشمش برانگیخته می‌شود و عصبانی می‌شود، خودش را کنترل می‌کند و این حلم و بردباری کشف از ایمان او می‌کند.
به واقع هیچگاه در رفتار خانم لواسانی این عصبانیها واقع نگردید.
پنجم؛ «وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»، معمولاً‌ کسانی که مبتلا به دروغگویی می‌شوند، به خاطر یکی از این دو چیز است: یا جلب منفعت است یا دفع ضرر، ریشه دروغگویی این دو هستند. شخص چون می‌ترسد که منفعتی را از دست بدهد، دروغ می‌گوید.
 مواردی پیش آمد که شاید هر فرد دیگری در آن موقعیت قرار می‌گرفت به خود توجیه می‌کرد این دروغ به خاطر پیشرفت حوزه است و اشکالی ندارد ولی استاد هیچگاه نفس خود را قبول به انجام چنین امری نکرد.

خانم جواهری در ادامه با توجه به آیه ۱۵ سوره حجرات: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
از ویژگی‌های این استاد فرزانه بعد از ایمان به خدا عدم ورود شک به دل بیان کرد و ایشان را مصداق زن مومنه ای دانست که هر آنچه بدست می آورد بدون هیچ چشم داشتی در راه خدا جهاد می‌کرد.

ایشان در پایان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان بر هر چه بیشتر استفاده کردن از ساعات پایانی ماه شعبان تاکید نمود.

salgard7 1

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد