امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

برگزاری جلسه ششم دوره تفسیر قرآن کریم

tafsir3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، ششمین جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۸ آذر به صورت مجازی برگزار شد.
استاد جواهری در تفسیر آیه ۸۹ گفت: در اینجا بحث آماده نمودن است.
ما دو کلمه داریم وعده و وعید. هرکجا که وعده است، وعده الهی و حتمی است(به مومنان و بهشت) اما وعید در مورد عذاب است،خداوند در وعده اش خلف وعده نمی کند ولی در وعید خلف وعده می شود، حال اگر کسی گناه کرد اما توبه کرد در اینجا دیگرجهنم نمی رود و خلف وعده می کند و خدا او را به بهشت می برد .
بنابراین پاداش مجاهدان ، از پيش آماده شده است و بهشت، آفريده شده و هم اكنون موجود است.
از غرائز و خواسته‌هاى طبيعى، در راه رشد و هدايت استفاده كنيم. (انسان به طور طبيعى خواهان باغها و نهرهاست) و اقامت دائمى در بهشتِ رحمت الهى، سعادت واقعى است.
در ادامه و تفسیر آیه ۹۰ سرکار خانم جواهری گفت : كلمه‌ى «معذرون» هم مى‌تواند به معناى «معتَذرون» و عذرخواهان واقعى باشد كه عذر موجّه دارند و هم به معناى كسانى‌كه عذرتراشى مى‌كنند.
برخى عذر واقعى داشتند و براى آن جهت مرخّصى مى‌گرفتند، ولى برخى بدون عذر، در جهاد شركت نكردند كه عذاب براى اين گروه است.
در جنگ تبوك فرمان بسيج عمومى بود كه هر كس شركت نمى‌كرد بايد عذرش را خدمت پيامبر بيان مى‌كرد و رسماً اجازه مى‌گرفت و جهاد، امرى حكومتى است نه فردى، لذا هم حضور در جبهه و هم ترک آن بايد با اجازه‌ى رهبر مسلمانان باشد. عده ای از آنان كه به فريضه‌ى جهاد، بى‌ اعتنايى كرده و در پى فرارند، در ايمانشان دروغ مى‌گويند و بهانه‌ جويانِ براى گريز از تكليف، بزودى تنبيه مى‌شوند و دروغ، تنها با زبان نيست، عمل انسان نيز گاهى نشانِ دروغ بودن ادّعاست.
استاد جواهری در تفسیر آیه ۹۱ بیان کرد و گفت : در این آیه قشنگ توضیح می دهد که چه کسانی معاف از جنگ هستند.
پيرمردى نابينا خدمت پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) آمد و عرض كرد: كسى را ندارم كه دستم را گرفته و به جبهه ببرد. ناتوان و سالمندم. آيا عذرم پذيرفته است؟ پيامبر سكوت كرد، تا آنكه اين آيه نازل شد.
شگفتا از عاشقان اسلام كه با وجود پيرى و نابينايى، باز هم وجدانشان آرام نيست و براى تركِ جبهه، از پيامبر سؤال مى‌كنند!
در اسلام فرمان حَرَجى و فوق طاعت نيست، اسلام انعطاف پذير است و بن‌بست ندارد.
بنابراین تكاليف الهى به قدر توان بشر است.(ضعيفان و بيماران كه ناتوانى جسمى دارند، از جهاد با جان و فقيران كه ناتوانى مالى دارند، از جهاد با مال معاف‌اند)
خيرخواهى هرگز ساقط نمى‌شود، ناتوانان نيز به نحوى كه مى‌توانند حمايت كنند. حتّى نابيناى سالمند، به دعاى با زبان و قلب و خيرخواهى براى رزمندگان، موظّف است و آنان كه از جهاد معذورند، ولى علاقه به آن دارند، از نيكوكارانند.
درتفسیر آیه ۹۲ آمده است که: در آيه‌ى قبل، سخن از كسانى بود كه توان مالى براى كمك به جهاد نداشتند و در اين آيه سخن از فقيرانى است كه به خاطر فقر، مركبى براى حضور در جبهه ندارند لذا غصّه مى‌خورند و اشك مى‌ريزند، به اين جهت در پاداش رزمندگان شريكند.
چند استفاده از این آیه می کنیم: ۱. تأمين امكاناتِ جنگى رزمندگان، به عهده‌ى حكومت است.۲.ارزش انسان‌ها، به انگيزه‌ها و روحيّات آنان است، نه تنها حركت و امكانات مادّى و مالى. ۳.مؤمن می خواهد از دینش دفاع کند و از شركت نداشتن در جبهه، ناراحت و گريان است.
خانم جواهری در پایان و تفسیر آیه ۹۳ گفت: تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! مؤمن از اين كه وسيله‌اى براى رفتن به جبهه ندارد گريه مى‌كند و اشك مى‌ريزد، ولی منافقانِ ثروتمند، براى ترك جبهه اصرار دارند و از پيامبر اجازه مى‌خواهند!!
بنابراین فقير و غنى، در رفتن به جبهه يكسان‌اند و ثروت، نه امتيازى براى ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‌اى براى آن ...و شانه‌خالى كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامى عاقبت به شری و از دست دادن شناخت صحيح او مى‌شود.
پس اگر سربازان اسلام روحیه قوی داشته باشند باعث افتخار می شوند و از شهادت نمی ترسند و شهادت را افتخار قبل از هرچیزی می دانند و در همینجا است که می بینیم یکی از عوامل مهم پیشرفت سریع اسلام در صدر اسلام همین افرادی بودند که وارد جنگ می شدند و شهادت را افتخار می دانستند و در زمان خود نیز می بینیم که روحیه جوانان ما و حافظان حرم ما روحیه شهادت طلبی دارند و جان خود را در طلب اخلاص گذاشتند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد