امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

جلسه ششم اخلاق زی طلبگی

akhlagh2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، ششمین جلسه از اخلاق زی طلبگی در روز ۱۰ آذر با سخنرانی سرکار خانم کربلائی به صورت آفلاین برگزار شد.
استاد کربلایی در بحث طهارت به زبان اشاره کرد گفت: یکی از بخش های مهم اجزای ظاهری زبان بلکه مهم ترین است و بسیار عجیب است که کنترل زبان خیلی سخت می شود. یکی از کارهایی که باید انجام دهیم برای کنترل زبان که در محدوده حد اعتدال قرار دهیم.
قسمت عدل پیدا کردن زبان کمی سخت است مخصوصا در جامعه ای که زندگی می کنیم و در شرایط ویژه و خاص الان و همدیگر را نمی بینیم و در بستر فضای مجازی هستیم اما میل به ارتباط بین همگان موج می زند.
علامه حسن زاده آملی می فرمایند: طهارت زبان دو خصوص است: ۱.صمت ۲. مراعات عدل.
یعنی برای زبان دو کنترل بسیار سخت است. عدل از سمت گاهی بسیار راحت تر است. برخی از ما نمی دانیم گفتن بعضی حرف ها گناه است و توقف کردن گناهانی که نمی دانیم است. آنچه که در شریعت برای ما توقفگاه محسوب می شود به غیر از دانستن است.
خانم کربلائی در ادامه بیان کرد و گفت: اگر ما آنجایی که سکوت نکنیم و گفتن ما ضرر زند و یا تفکر نکنیم و آن حرف را ارسال کنیم در دام بسیار مهمی افتاده ایم و به تعداد افرادی که انتقال می شوند و با این موضوع مشغول می شوند ما نیز درگیر می شویم، در صحبت نه باید زیاد بگذاریم و نه کم گویی کنیم.
استاد کربلایی در پایان گفت: حد اعتدال زبان بسیار مهم است و زمانی می شود به اعتدال برسد که در زمان گفتن و سکوت کردن مهار زده شوم و بتوانم باعقل و منطق زبان را در مسیر تعادل حفظ کنم و اگر از زیاده گویی پرهیز کردم و هر کلامی خواستم بگویم را باعقل بسنجم و اگر با عقل سنجیدم و بعد گفتم آن وقت می گوییم که این زبان تحت فرمان عقل حرکت می کند و به اعتدال می رسد. حواس پنج گانه ما باید کاملا کنترل شود و مهم ترین آن حواس زبان است که باید از ظواهر حفظ کنیم.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد