امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه دوم اخلاق زی طلبگی

akhlagh2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، دومین جلسه از اخلاق زی طلبگی در روز ۱۲ آبان باسخنرانی سرکار خانم کربلائی به صورت آفلاین برگزار شد.
استاد کربلائی در مقدمه و ادامه مبحث گذشته گفت که حضرت امام در طهارت ظاهری ، همه آن آداب سه گانه غسل و وضو و تیمم را رعایت کنیم به باطن سرایت می کند و ایشون تذکر می دهند و ما را متذکر می شوند چون ما انسان های شکی هستیم ناگزیریم که از ظاهر شروع کنیم و آن را مطهر نگه داریم.
ما اگر می خواهیم تمرین تقوا کنیم باید این ظرف وجودی را پاک کنیم و از بیرون شروع کرده و شبیه متقین شویم  و برای ما ظرفیت ایجاد می شود. به فرمایش حضرت سول اکرم صل الله علیه وآله وسلم که می فرمایند:هرکس عظمت خدا را بشناسد و او را عظیم بداندچند ویژگی دارد : ۱-هرچیزی را به زبان نمی آورد و زبانش در اختیار اوست. ۲-کلامش را محافظت می کند ۳-نفسش را به یک سختی و تلاش می اندازد به واسطه روزه داری و شب زنده داری و این همان عفت و تعادل است و مردم گفتند یا رسول الله اینان ویژگی های اولیا الهی هستند که ایشان پاسخ دادند اولیا خدا چند ویژگی دارند : سکوت ، نظر عبرت انگیز و روش و مجموعه ای از اینها انسان الهی می سازد و آنها سکوتشان ذکر خدا است و نگاه کردن آنها توام با عبرت است و اگر صحبت هم کردند گفتارشان حکمت است و ورود و خروج و حضورشان و روش زندگی آنها برکت است.
خانم کربلائی در ادامه اشاره کرد و گفت:نکته ای که در کلام حضرت رسول است ما را سوق می دهد به خطبه متقین حضرت امیر علیه السلام. بنابراین ویژگی اولیای خدا سکوت ذاکرانه،نگاه عبرت آموز،سخن حکمت آموز و روش برکت دار. راهی که انسان را به یاد حضرت حق می اندازد.
خانم کربلائی در پایان عظمت حق را بیان کرد و گفت: این عظمت حق به ما کمک می کند که در درونمان قرار دهیم و به قلبمان برسانیم و اگر اینگونه باشد کنترل زبان و شکم ونفس برایمان ساده تر خواهد بود.
در عالم عظمت چهارگانه ای وجود دارد
در مقابل واژه عظیم حقیر است و در  عظیم گاهی ما تعظیم می کنیم و گاهی تحقیر می کنیم، برخی مسائل هستند که عظیم نبودند و حقیر هستند و ما آنها را تحقیر کرده و یا  گاهی آنهارا تعظیم می کنیم و دو تا از این چهار گانه ها باطل است(یکی تحقیر عظیم و دیگری تعظیم حقیر)
و خطای خیلی بزرگ است و مومنین و طلاب در مساله اول کمی وضعشان بهتر است و آنچه که مورد ترس است تعظیم امور حقیر است و بهتر است یک فهرست از امور حقیر و معمولی جمع آوری کنیم و افسوس بخوریم از وقت زیادی که برایشان گذاشتیم و بهتراست از آن دوری کنیم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد