امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

جلسه اول اخلاق زی طلبگی

akhlagh1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، اولین جلسه از اخلاق زی طلبگی در روز ۵ آبان باسخنرانی سرکار خانم کربلائی به صورت آفلاین برگزار شد.
خانم کربلایی در مقدمه ای بیان داشت، کلاس اخلاق نظری نیست بلکه عملی می باشد.
در مبحث رذائل اخلاقی کتاب چهل حدیث امام خمینی(رحمه الله علیه)  را می توان اشاره کرد که فرمودند: جهاد اکبر برای هرکسی جهاد با نفس است و تا وجود او به حالت تعادل نرسد و از افراط و تفریط خارج نشود او را در مسیر اخلاق قرار نداده و نفس او را به چالش می کشاند و شیطان او را هلاک می کند. بنابراین لازم است انسانی که می خواهد زندگی الهی داشته باشد برای خویش ، برای خود دلسوزی کند و تا زمان باقی مانده تلاش نماید .
استاد کربلائی در ادامه گفت : ورود به عرصه طلبگی نیز همین اخلاق است ، اما در طول سالها این انگیزه اولیه خدشه دار شده است و آسیب ها و آفاتی باغ وجود ما را  فرا گرفته که از تمام طهارت ابتدایی که داشتیم ممکن است دور کند. اما ما موجودی هستیم که طالب علم ایم به عنوان یک طلبه وارد یک فضایی شدیم که انسانیت باید در آن موج بزند و آسیب هایی در این مسیر کسب علوم وجود دارد که اتفاقا شیطان چندین برابر دیگران ما را تحت تاثیر قرار می دهد پس باید از تمام موانع منزه و پاک شویم.
خانم کربلایی اشاره کرد و گفت: یکی از آیاتی که در بخش طهارت آمده است : این که بهشتیان از شراب طهور می خورند و این ظرف وجودشان یقینا چون در بهشت اند از ظرف و مظروف ارتباط تنگاتنگی برقرار است. در دنیا نیز این شرایط خاص را داریم. بنابر این خداوند با خلقت انسانها ، ما را به این حظ و بهره طبیعتا رسانده است. اما خداوند می فرماید: انسان راخلق کردیم در او نفخه ای دمیدیم و به او وجود و رشد بخشیدیم و او را تعلیم کردیم و کم نگذاشتیم اما او در اثر نوشیدن شراب دنیایی از طهارت دور شد، بنابراین هرچه تعلیم گرفته بود دور شد.
خانم کربلایی در پایان گفت:  آنچه را که خداوند آموخته بود و فراموش کردیم را می خواهیم مجدد متذکر شویم و یاد بگیریم و اهل ذکر شویم و این همان تعلیم ابتدایی است.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد