امروز دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 - Mon 05 06 2024

منو

تفسیر جزء هفدهم قران کریم

 tafcir4
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء هفدهم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲۲ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۴۷ سوره انبیا گفت: اين آيه بشارتى به نيكوكاران و هشدارى به خلافكاران است كه اعمال شما بى‌كم و كاست، كيفر و پاداش داده مى‌شود.
میزان، سنجش هر چيزى با وسيله‌اى متناسب با آن صورت مى‌پذيرد.
مثلًا براى سنجش درجه‌ى هوا، آن را با دماسنج، براى اندازه گيرى طول، آن را با متر و براى سنجش وزن اشيا، آن را با كيلو محاسبه مى‌كنند. بديهى است كه براى سنجيدن انسان و اعمال او نيز از وسيله‌اى متناسب با او كه همان انسان كامل است استفاده شود.
حساب خداوند بسيار دقيق است. اعمال ما در دنيا محو نمى‌شود و در قيامت با آن روبرو هستيم.
خدا، هم عالم است‌ و هم حسابرس.
در ادامه و تفسیر آیه ۴۸: همان گونه كه اهداف كلّى انبيا يكى است، صفات كتب آسمانى آنان نيز يكسان است. خدا قرآن را فرقان نامید. بنابراین هدف انبیا چون یکی است صفات کتاب هایی که خدا بر انبیا فرستاده است کتب یکی می باشد .
برای این که انسان حرکتی را می خواهد انجام دهد و موفق در آن راه شود چند چیز احتیاج دارد: ۱. راه را از بیراهه بشناسد . ۲. نور باید داشته باشد. ۳. انسان باید هدف خود را بشناسد و متذکر باشد تا از مسیر اصلی منحرف نشود.
 باتقوایان مبدا و معادشان کامل است و از خدا می ترسند و از قیامت هم در هراس هستند.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه  ۹۸ سوره انبیا بیان کرد: در این آیه در مورد مشرکین سخن گفته است. در آن زمان پرسش ۲ گونه بود ، پرسش بت ها  پرسش حضرت عیسی ( علیه السلام ) .
بنابراین پرستش غير خداوند، عابد و معبود را به دوزخ مى‌كشاند و هيزم جهنّم کافران  معبودهاى خيالى آنان است.
در ادامه و تفسیر آیه ۱۰۱ انبیاء: عدّه‌اى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيدند: اگر قرآن جايگاه عابد و معبودِ غير خدا را آتش دوزخ قرار داده است، پس حال عيسى‌ عليه السلام و مريم عليها السلام كه ناخواسته معبود ديگران واقع شده‌اند چگونه است؟ حضرت صلى الله عليه و آله در پاسخ آنان، همين آيه‌ى شريفه را تلاوت فرمودند.
بنابراین خداوند، به وعده‌هايى كه به اهل ايمان و تقوى داده است وفا مى‌كند و كسى كه به بهشت وارد شود، ديگر وارد جهنّم نمى‌شود.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۱۰۳ گفت : کسانی که در بهشت می روند غم از آنها دور است. هرچه می خواهند محیا می شود زیرا دفع شر از آنها شده است.
استقبال و ديدار از مؤمنين، كار فرشتگان است. در قيامت، فرشتگان با انسان‌ها سخن مى‌گويند.
اگر امروز دنيا به كام طاغوتيان است غمگين مباشيم كه روزگار مؤمنان نيز فرا خواهد رسيد و وعده الهی حتمی است.
نظام هستى ازلى و ابدى نيست و سرانجام دستخوش تغيير و تحول خواهد گرديد و قدرت خداوند نسبت به درهم پيچيدن آسمان‌ها، به آسانى پيچيدن يك طومار است.
هرگونه تغيير و تحوّل در آسمان‌ها با خواست و اراده‌ى الهى است که وعده های خدا حتمی حتمی است.
خانم جواهری در آیه ۱۰۵ بیان کرد: این آیه به دو صورت معنا شده است.
یه موقع زبور را معنا می کنند که هر نوع نوشته و کتاب است.
معنای دیگر کتاب اختصاص به حضرت داوود علیه السلام  دارد .
بعضى گفته‌اند كه منظور از «زبور» در اين آيه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن‌ مجيد است و و كلمه‌ى‌ «مِنْ بَعْدِ» نيز بمعناى «علاوه بر» مى‌آيد، كه در اين صورت معناى آيه چنين مى‌شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتيم كه وارثان زمين هر آينه بندگان صالح من خواهند بود.
پس پيشگوئى‌هاى قرآن قطعى است و از آينده‌ى تاريخ خبر مى‌دهد و بندگان صالح وراثت زمين هستند  .حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح، که ان شاالله با ظهور حضرت حجت ( عجل الله تعالی فرجه) تحقق خواهد بخشید.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۱۸ سوره حج گفت: این آیه شروعش در مورد سجده است یعنی در خضوع هستند.
پس تمام هستى براى خداوند سجده و خضوع مى‌كند و داری شعور هستند و تسبیح خدا را می کنند و اگر بدانيم همه هستى تسليم خدا هستند ما نيز وصله نارنگ نخواهيم بود. شرك و تكبّر مخالف نظام هستى است. درست است که همه سجده می کنند اما انسان انتخابگر است و عذاب‌هاى الهى بر اساس حقّ و عدل است.
در برابر اراده‌ى خداوند، هيچ مانعى وجود ندارد. البته جبر نیست .
استاد بزرگوار در ادامه و تفسیر آیه ۲۰ بیان کرد : آتش دوزخ، درون و برون را مى‌سوزاند و دوزخيان براى نجات خود دست و پا مى‌زنند، امّا تلاش آنان بى‌نتيجه است و دردناك‌تر از آتش دوزخ، غم‌ها و عذاب‌هاى روحى است. عذاب دوزخ، ابدى است و تحقير و سرزنش مى‌شوند.
در آیه بعد خداوند در مورد بهشتیان صحبت می کند و از بردن مستقیم آنها به بهشت می گوید. بهترين راه شادى و تفريح، استفاده از طبيعت است.

يكى از زيبايى‌هاى قرآن، تناسب ميان بيم‌ها و اميدها، انذارها و بشارت‌هاى آن است. بهشتیان هم در بهشت لباس دارند و باید بدانیم برهنگى ارزش نيست.
زيبايى و موزون بودن كلمه‌ها و جمله‌ها، نوعى فصاحت است. آخرين جمله‌ى آيه قبل «حريق» بود و آخرين جمله اين آيه‌ «حَرِيرٌ» است.
 اهل بهشت هدایت می شوند به خدایی که شایسته ستایش است.
در آیه بعد خداوند بعد از نعمات ظاهری از نعمت های معنوی بهشت می گوید، سخنان نیکو دارند. سخن نیکو ارمغان بهشتی است. سخن دلنشین بین بهشتیان است و پیمودن راه الهی هم آراستگی ظاهری می خواهد هم آراستگی باطنی.
 خانم جواهری در  تفسیر سوره حج آیه ۳۸ اشاره کرد که این آیه در مورد مناسک حج است .منسک، براى هر امّتى برنامه عبادت يا زمانى را براى قربانى يا مكانى را براى آن قرار داديم.
قربانى، در تمام اديان آسمانى بوده است و ریشه قرب به نزدیکی بر می گردد. هنگام قربانى، نام خدا را بايد به زبان آورد. نام خداوند به قدرى ارزش دارد كه اگر هنگام ذبح حيوان بر زبان جارى شود، گوشت آن حيوان حلال، و گرنه حرام خواهد بود و غذاى انسان‌هاى خداپرست نيز بايد رنگ الهى داشته باشد و در مقابل خدا تسلیم شویم نه کسی دیگر. خداوند برای همه امت ها است.
در پایان كلمه «مخبتين» از «خبت» يعنى زمين وسيع و هموار كه خالى از فراز و نشيب است و مخبت به انسان آرام و مطمئن گفته مى‌شود كه از هرگونه پندار شرك دور باشد.
که خداوند به آنان بشارت داده است و او کسی است که نام خدا را می شنود از خوف خدا دلش می لرزد و خصوصیات آنها این است :
۱. قلبش می لرزد هنگامی که نام خدا را به زبان می آورد ۲. کسانی هستند که صبر می کنند به مصیبت هایی که ازجانب خدا به او می رسد.(صبری ارزش دارد که در مقابل مشکلات دوام بیاورد)  ۳. با خداوند ارتباط برقرار می کند ۴. آنچه خدا داده است انفاق می کنند.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه  ۷۷ سوره حج گفت: ركوع و سجود از مصاديق عبادت هستند. آنقدر نماز اهمیت دارد که آیه برای نماز است.
براى سعادت انسان دو برنامه مطرح شده است : الف: برنامه‌هاى ثابت مانند ركوع و سجود و عبادت‌هاى ديگر. ب: برنامه‌هاى متغيّر و تابع زمان و مكان كه در هر زمان كار خير مصداق خاصّى دارد.
حتّى با ركوع و سجود و تعبد و كار خير، رستگارى خود را قطعى ندانيد، زيرا آفت غرور و حبط عمل در كار است.
استاد در پایان و تفسیر آیه ۷۸ اشاره کرد: خداوند در آغاز این سوره در زلزله عظیم قیامت یاد کرد و در پايان سوره از جهاد و نماز و زكات سخن گفت و يادآور شد كه او براى همه بندگانش، مولا و سرپرست و ياورى نيكوست، اين نكته به ما مى‌آموزد كه براى نجات از خطرهاى زلزله‌ى عظيم قيامت و عذاب شديد الهى، بنده‌ى او باشيم و به او پناه ببريم. در راه خدا کوشش کنید و حق آن را عمل کنید. جهاد كنيد آن گونه كه حقّ جهاد است. پس جهاد ارزشی جهادی است که با همه توان در راه خدا باشد.
بنابراین در وضع قانون، مراعات توان مردم را بكنيم. اسلام، دين آسان و احكام آن انعطاف پذير است. در زمان‌ها و مكان‌هاى مختلف، شايستگى اجرا شدن را دارد. اسلام آئين  حضرت ابراهيم علیه السلام و سابقه بس درخشان دارد. ایشان پدر امت ما است. «مسلمان» نام مباركى است كه از قبل براى ما انتخاب شده است. نماز و زکات هم برای بجا آوردن  شکرانه نعمات است و خدا خوب مولا و یاوری است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد