امروز دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 - Mon 05 06 2024

منو

تفسیر جزء هجدهم قران کریم

tafcir4
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء هجدهم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲۳ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۹۶ سوره مومنون گفت: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و صلم تحت تربيت خداوند است و مأمور بود با بهترين شيوه بدى‌هاى دشمنان را دفع کند.
بدی ها را باید با خوبی جواب دهیم اما برای یک مسلمان واقعی درست نیست. (البته آن دشمنانی که ناخواسته با ما جنگ دارد نه آنان که عامدانه بدی می کند).
ايمان ما به علم خداوند، عامل صبر و حلم در ماست و یکی از شئون ربوبيّت پناه بردن به خداوند است.
پيامبران نيز بايد به خدای متعال پناه ببرند.  پناه بردن به خداوند بايد مكرر و جدى باشد، تنها پناهگاه مطمئن خداست، يكى از راه‌هاى نفوذ شيطان، اشاره‌ها و وسوسه‌هاى او نسبت به برخوردهاى بد ما با ديگران است. شياطين، متعدّد و وسوسه‌هاى آنان نيز گوناگون است.
در ادامه و تفسیر بعد استاد افزود : عالم قبر، عالم برزخ است و همه خوب ها و بدها عالم برزخ دارند.
در عالم برزخ آدم ها سه گروه هستند:
۱. مومن های خالص. ۲.کافران خالص ۳.گروه متوسط و مستضعف
برزخ شامل دو گروه اول است و گروه سوم در حالت بی خبری هستند تا قیامت برپا شود.
کلمه رب برای استغاثه است.
غرور و غفلت براى گروهى دائمى است. حدر دادن عمر و فرصت سبب حسرت در هنگام مرگ می شود و هنگامی که می گویم که ما را برگردان  جدی نمی گوییم. تقاضاى بازگشت از سوى كفّار جدى است ولى قول آنان در مورد صالح شدن مشكوك است.
لحظه مرگ متوجه می شویم که توشه می خواهیم بنابراین قبل این که دیر شود باید در دنیا که مزرعه است درو کنیم.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر آیه۱۰۱ بیان کرد: در بعضى آيات آمده است كه در قيامت مردم از يكديگر سؤال مى‌كنند؟ و يا اهل بهشت از دوزخيان مى‌پرسند: چه چيز باعث شد كه شما به دوزخ در آييد؟
پس چرا در آيه‌ى مورد بحث مى‌فرمايد: مردم از يكديگر سؤال نمى‌كنند؟ دليل اين تفاوت چيست؟
پاسخ: اين دو مطلب با هم منافاتى ندارند؛ در مورد اوّل كه مى‌فرمايد: «مردم از همديگر سؤال مى‌كنند» اين مربوط به بعد از رسيدگى به حساب و كتاب است و درباره‌ى اهل بهشت و دوزخ می باشد كه مطالبى از يكديگر مى‌پرسند، ولى آيه‌ى مورد بحث درباره‌ى آغاز قيامت و زمان حساب و مرحله‌ى پيش از ورود مردم به بهشت يا دوزخ است كه مى‌فرمايد: از يكديگر سؤال نمى‌كنند.
همه‌ى عمل‌هاى دنيوى حساب و كتاب دارند. براى هر كارى ميزانى است. بزرگ‌ترين خسارت انسان، هدر دادن عمر و استعدادهاى خويش است. کسانی که برای قیامت خود ذخیره دارند جز رستگاران هستند و آنهایی که ذخیره نکردند خسران زده می باشند .
استاد در ادامه و تفسیر سوره نور آیه ۳۵ اشاره کرد: «نُورُ» يعنى چيزى كه هم خودش روشن است و هم سبب روشنى اشياى ديگر مى‌شود.
البته مفسران می گویند که نور به معنی هدایت بیشتر به آن می خورد. نور خدا هم گسترده است و هم ثابت.
در مورد مشکات منظور خانه هایی است که در آن اذن دعا داده شده است مانند منازل اهل بیت (علیه السلام) و  زیارتگاهها .
استاد بزرگوار در  آیه ۳۷ بیان داشت  : در اینجا نشان می دهد تلاش برای اقتصاد خوب است اما اگر همه منهای خداوند باشد ارزشی ندارد. ترك تجارت، ارزش نيست، بلكه تجارت همراه با ياد خدا و نماز و زكات‌. بنابراین ایمان به قیامت همه کارهای دنیوی کوچک می شود، ضمن این که کارهای خیری که باید انجام دهد را به نحو احسنت انجام می دهد.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۴۰ گفت : اعمال خوب كفّار، همچون سراب واعمال بد آنها، همچون ظلمات است و حتی اعمال خوب اگر بیاید نیز می پوشاند.تا جایی که وقتی دست خود را بیرون می اورد انقدر تاریک است که هیچ کس دست او را نمی بیند و کسی که خدا برای او نوری قرار نداده باشد،هیچ نوری ندارد.
خداوند اول از خوبی ها گفت و در اینجا از بدی ها: موقعی کفر ساده است و ممکن است به اسلام برگردد و کدورت از بین رود. ولی بعضی از افراد کفرشان ساده نیست نه تنها در عقیده به دنبال کفر رفته و دین را تحقیر می کند و می جنگد، حتی برای از بین بردن دین حق سرمایه گذاری می کند، اینان برگشتشان بسیار سخت است.
اعمال افراد بی ایمان اول به صورت نور کاذبی تشبیه می شود. مانند یک بیابان سوزان و از نور کاذب ظاهری وارد اعمال او می شود، که مملوء از ظلمت است.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر  آیه ۱۱ سوره فرقان گفت: این آیه در مورد جهنمیان است.
تمام بهانه گیری ها در دنیا برای انجام ندادن اعمال، همه به خاطر بی اعتقادی به قیامت است. اگر کسی معاد را تکذیب می کند بداند خداوند آتش سعیر را برایش آماده کرده است.
خانم جواهری در پایان و تفسیر سوره فرقان آیه ۱۴و ۱۵ گفت: در اینجا خداوند می فرماید زیاد یاد مرگ کنید زیرا هیچ فریاد رسی جز او برایمان نیست و وعده‌ى بهشت، که برای باتقوایان قطعى است.
ان شاءالله امشب که شب قدر است. خداوند بهشتش را بر ما مقدر بگرداند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد