امروز یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - Sun 05 05 2024

منو

تفسیر جزء پانزدهم قران کریم

 tafcir4
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء پانزده توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲۰ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
 خانم جواهری ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در تفسیر آیه ۱ سوره اسرا گفت: معراج، مقدّس‌ترين سفر در طول تاريخ است، مسافرش پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى‌، ميزبانش خدا، هدف آن ديدن آيات الهى، سوغاتى‌اش اخبار آسمان‌ها و ملكوت و یکی از آن سوغاتی ها نماز های پنجگانه ای که می خوانیم.
معراج پيامبر، جسمانى و در بيدارى بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروريات دين و مورد اتّفاق همه‌ى فرقه‌هاى اسلامى است.
 آقا رسول خدا معراج را داشتند و اصلا محال عقلی نیست.
استفاده هایی که از این آیه می بریم:
۱. عبوديّت، مقدّمه‌ى پرواز و عروج است، و کسی که می خواهد برسد باید خارج شود از صفات رذيله.
۲. انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره‌ى اولياى خدا غلوّ نكنيم.
۳. عبوديّت، از افتخارات پيامبر است.
۴. شب معراج، شب بسيار مهمى است
۵. اگرانسان دارای استعداد و شايستگى باشد، پرواز يك شبه انجام مى‌گيرد.
۶. مسجد، بهترين سكوى پرواز معنوى مؤمن است.
۷. ظرفيّت علمى انسان، از دانستنى‌ هاى زمين بيشتر و شگفتى‌هاى آسمان نيز از زمين بيشتر است.
۸. هدف معراج، كسب معرفت و رشد معنوى بود.
خداوند هم سمیع و هم بصیر است.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۶۱ بیان کرد: در قرآن بارها به مسأله‌ى سجود فرشتگان و سرپيچى ابليس اشاره شده است.
سجده براى غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعى ندارد. انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. ريشه‌ى معصيت گاهى خودبرتربينى است و شیطان حس حسادت داشت.
در این آیه نشان می دهد که شیطان با اختیار خود عمل نافرمانی را انجام داده است.
 در ادامه و تفسیر آیه ۶۲ سوره اسرا در رابطه با خبر دادن است.
دل كندن از جاه و مقام، يكى از سخت‌ترين امتحانات است. حسدها وكينه‌ها به نسل‌هاى آينده هم می رسد. انسان در برابر وسوسه‌هاى شيطان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۶۴ گفت: «استفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است.
شيطان ابتدا با تبليغات، انگيزه‌ى توحيدى انسان را مى‌گيرد، سپس با تسليحات و لشكريانش بر او هجوم مى‌آورد. خداوند در اینجا می گوید: هر چه توان داری برای وسوسه انسان بگذار یعنی توان او محدود است.
تبليغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد و تهاجم تبليغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. ،زیرا خداوند هم اول تهاجم فرهنگی را می آورد بعد نظامی.
ابليس، هم خود مايه‌ى گمراهى است. شيوه‌ى شيطان، در كمين نشستن و جلب و ربودن است. شركت ابليس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى‌شود و تا لقمه‌ى حرام و مشتبه و زنا ادامه مى‌يابد. شيطان، علاوه بر فريب، گناه را توجيه مى‌كند، وعده‌ى دروغ شفاعت مى‌دهد و توبه را به تأخير مى‌اندازد. و خداوند هم اشاره می کند ای شیطان قطعا تو بر بندگان من سلطه نخواهی داشت.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۱۹ سوره کهف اشاره کرد: عبارت‌ «وَ لْيَتَلَطَّفْ» وسط قرآن كريم قرار دارد كه به معناى مدارا و هوشيارى همراه با مهربانى است و اين خود لطفى است كه كلمه‌ى وسط قرآن را لطف و تلطّف و مهربانى‌تشكيل داده است.
در ادامه و تفسیر آیه ۲۳ در مورد مساله ان شاالله است.
انسان در عين حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نيست و همه‌ى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد.
به امكانات و توان خود تكيه نكنيم، كه فراهم بودن مقدّمات، تضمين كننده انجام قطعى كار نيست و باید ان شاالله بگوییم.
گفتن ان شاالله فقط زبانی نباشد و انسان همچین بینشی داشته باشد که مشیت و اذن الهی باشد و بدانیم ما فاعل هستیم و در غیر آن چیزی نیست و بدانیم کاری که با ان شاالله شروع نشود معلوم نمی شود به نتیجه می رسد یا خیر.
در سخن گفتن و تصميم‌گيرى خدا را فراموش نكنيم و هرگز خود را مستقل از خدا ندانيم و بطور قطع از انجام كارى هر چند كوچك، در آينده خبر ندهيم.
به امكانات و توان خود تكيه نكنيم، كه فراهم بودن مقدّمات، تضمين كننده انجام قطعى كار نيست
خانم جواهری در ادامه و آیات ۶۰ و ۶۱ در مورد حضرت خضر است.
كلمه‌ى‌ «فَتًى» كه به معناى جوان و جوانمرد است.
«حقب» به معناى سال‌هاى طولانى است، 70 الى 80 سال.
در قرآن، بارها حيوانات علامت، يا الهام‌بخش و يا خبررسان بوده‌اند، مانند چگونگى دفن هابيل با الهام از كلاغ، اطلاع از كفر مردم سبأ با خبر دادن هدهد و زنده شدن ماهى، در ماجراى ملاقات اين دو پيامبر، و نقش عنكبوت در حفاظت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در غار و نقش حفاظتى سگ براى اصحاب كهف.
حضرت موسى براى ملاقات خضر و تحصيل علم: قابل ذكر است. برای بدست آوردن علم سفرهای طولانی اشکالی ندارد.در طلب علم و عالم، اگر عمرى جستجو كنيم جا دارد.
خانم جواهری در پایان تفاسیر آیات ۶۵ به بعد بیان کرد: برخى علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمى‌آيد و علم لدنّى لازم دارد، مانند علم انبيا.
در این آیه نشان می دهد که ما در جامعه به دنبال خضرهای جامعه باشیم و شاگردی هر استادی را نکنیم و آن کسی که خدا شناس است و ما را با واقعیت ها آشنا می کند.
در اینجا خانم جواهری از استاد گرانقدر حاجیه خانم لواسانی  نام بردند که ایشان از خضر های زمان من بودند و آن چیزی که می گفتند حقیقت بود و به ما راه نشان می دادند و راه هم فقط خداپرستی بود. در جامعه خضرهای زمان زیاد است فقط باید بگردیم و پیدایشان کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد