امروز یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - Sun 05 05 2024

منو

تفسیر جزء سیزدهم قران کریم

tafcir4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء سیزده توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۱۸ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۸۷ سوره یوسف گفت: «تحسّس» جستجوى چيزى از راه حس است. «رَوْح» و «روح» به معناى جان است.
ولى «رَوح» درموارد فَرَج و رحمت به كار مى‌رود، گويا با گشايش گره و مشكل، جان تازه‌اى در انسان دميده مى‌شود. براساس روايات، يأس از رحمت خدا، از گناهان كبيره است.
شناخت، نياز به حركت دارد. رسيدن به لطف الهى، با تنبلى سازگار نيست.
اولياى خدا، هم خود مأيوس نمى‌شوند هم ديگران را از يأس باز مى‌دارند. يأس، نشانه‌ى كفر است.
در تفسیر آیه ۸۸ آمده است که:
براى درخواست كمك و مساعدت، فرهنگ خاصّى لازم است:
الف: تجليل از كمك كننده. «أَيُّهَا الْعَزِيزُ»
ب: بيان نياز خود. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
ج: كمبود بودجه (فقر مالى). «بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ»
د: ايجاد انگيزه در كمك كننده. «تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ»
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۹۱یوسف بیان کرد:
برادران يوسف چند بار به صيغه‌ «تَاللَّهِ» قسم ياد كرده‌اند:
۱. به خدا سوگند شما خود مى‌دانيد كه ما براى فساد و سرقت به سرزمين شما نيامده‌ايم.
۲. به پدر گفتند: به خدا سوگند تو دائماً يوسف يوسف مى‌كنى.
۳. پدرجان به خدا سوگند تو در علاقه افراطى به يوسف، گرفتار انحراف گذشته شده‌اى.
۴. به يوسف گفتند: به خدا قسم خداوند تو را بر ما برترى داد.
اگر انسان اعتراف به خطا، زمينه را براى عفو و بخشش فراهم مى‌كند.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۹۹ یوسف گفت: استقبال در بيرون شهر، كار نيكويى است. در بيرون شهر مراسم استقبال از يعقوب بود و يوسف در آنجا خيمه زده بود.
اگر يوسف‌ها و حاكم باشند، امنيّت برقرار خواهد شد.
در ادامه و تفسیر آیه۱۰۰بیان داشت : يوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر و برادران رو به او، به عنوان كرامت او، براى خدا سجده‌ كردند. اگر اين سجده براى غير خدا و شرك بود، يعقوب و يوسف كه دو پيامبر خدايند شاهد چنين منكرى نمى‌شدند. شايد هم اين سجده، نشانه‌ى تواضع بوده، نه پرستش كه در اين صورت سجده بر يوسف بوده و اشكالى نداشته است.
در هر مقامى هستيد والدين خود را بر خود برتر بدانيد.
انبيا هم بر تخت حكومت نشسته‌اند و خداوند حكيم است. گاهى اجابت دعايى يا تعبير خوابى را بعد از ساليان طولانى واقع مى‌گرداند. خواب اولياى خدا، حقّ است. در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى‌هاى گذشته چيزى نگوييد و خود را برتر ندانيد و همه حوادث تلخ و شيرين براساس علم و حكمت الهى صورت مى‌گيرد.
خانم جواهری در ادامه و سوره رعد آیه ۱۹ گفت: اگر انسان بی خبر از حق باشد نابینا است. دين، مطابقت فطرت انسان‌هاست، تنها تذكّر لازم است تا غفلت از بین برود. اگر کسی به حقانیت کتاب آسمانی نرسد عاقل نیست.
واژه «اولوا الالباب» مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با يك كمال و وصفى بيان شده است. از جمله:
۱. راز احكام را مى‌فهمند. ۲. آينده‌نگر هستند . ۳. دنيا را محل عبور و گذر مى‌دانند نه توقف‌گاه و مقصد. ۴. از تاريخ، درس عبرت مى‌گيرند. ۵. بهترين و برترين منطق را مى‌پذيرند. ۶. اهل تهجّد و عبادت مى‌باشند.

خانم جواهری در تفسیر آیات بعد در مورد صاحبان خرد اشاره کرد  گفت :
۱. عهدی را که بسته اند هیچگاه نمی شکنند.
هم شامل پيمان‌هاى فطرى از قبيل عشق به حقّ و عدالت مى‌شود، هم پيمان‌هاى عقلى مثل درك حقايق عالم هستى و مبدأ و معاد را در برمى‌گيرد، هم بر پيمان‌هاى شرعى همچون عمل به واجبات و ترك محرّمات اطلاق مى‌گردد و هم بر پيمان‌هايى كه انسان‌ها با يكديگر مى‌بندند و متعهّد مى‌شوند و خداوند مراعات آنها را واجب فرموده، صادق است. يكى از مهم‌ترين پيمان‌هاى الهى، امامت رهبران آسمانى است.
وفاى به عهد از آثار خرد و عقل است.
۲. چیزی که خدا امر کرده به آن وصل شوند
۳. خشیت دارند از پرودگارشان.
۴. از سختی حساب می ترسند.
ارتباطاتى را كه خداوند به آن امر فرموده، بسيار متنوّع و فراوان است، از جمله: ارتباط فرهنگى با دانشمندان. ارتباط اجتماعى با مردم. ارتباط سياسى با ولايت. ارتباط معنوى با اولياى خدا.
قطع رحم به تنهايى سبب فساد بر روى زمين نمى‌شود، بلكه اين رها كردن رهبرى الهى است.
صله‌ى‌رحم تنها به ديدن و ملاقات كردن نيست، كمك‌هاى مالى نيز از مصاديق صله‌ى‌رحم بشمار مى‌رود. در اهميّت صله‌رحم همين بس كه خداوند آن را در كنار ذكر خود قرار داده است. ارحام تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست، بلكه جامعه بزرگ اسلامى را كه در آن همه افراد امت با هم برادرند.
حفظ پيوندهاى مكتبى و الهى، نشانه‌ى عقل صحيح است و بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنيم. کسی که صله رحم را قطع می کند بترسد.
۵. صبر بر قرار می کنند. ۶.نماز بر پا می دارند. ۷. انفاق می کنند از آنچه ما بهشون روزی دادیم هم آشکار و هم پنهان. ۸.بدی هارا با خوبی ها تلافی می کنند. و سرای آخرت مخصوص اینان است.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۲۴ سوره رعد بیان کرد: یکی از نام های خداوند سلام است. پس بهشتیان از سمت فرشتگان سلام داده می شود.
امام صادق عليه السلام فرمودند: ما اهل صبر هستيم، امّا شيعيان ما از ما صبورتر مى‌باشند. زيرا صبر ما بر چيزى است كه مى‌دانيم، ولى آنان بر چيزى صبر مى‌كنند كه نمى‌دانند.
صبر از صفات انبيا است. صبر كليد بهشت است. سرچشمه همه كمالات صبر است. سلام كردن به هنگام ورود، شيوه فرشتگان است.
بهشت «دارالسلام» است. چون فرشته‌ها از هر سو بر بهشتيان سلام مى‌كنند.
خانم جواهری در ادامه و آیه ۱۸ سوره ابراهیم بیان کرد: خداوند بدى‌هاى مؤمنان را در شرايطى به نيكى‌ها و حسنات تبديل مى‌كند، ولى اعمال بد كفّار، حسناتشان را نابود مى‌كند، چون اعمال كفار، آتشى است كه جز خاكستر چيزى به جاى نمى‌گذارد.
استاد بزرگوار در ادامه و آیه ۲۲ افزود : گناهكار در قيامت دست و پا مى‌زند تا براى خود شريك جرم پيدا كند و انحراف خود را به گردن ديگران بيندازد.
شيطان با وعده‌هايش انسان را فريب مى‌دهد ولی مجبور نمی کند حتّى شيطان، انسان فاسد را سرزنش مى‌كند و گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. اطاعتِ غير خداوند شرك است. استجابت دعوت‌هاى شيطانى، ظلم به خود است.
خانم جواهری در پایان و تفسیر آیه ۲۳ بیان کرد: مؤمنانِ نيكوكار، همواره در بهشت خواهند بود وبهشتيان اهل صفا و صميميّت و سلام‌اند و اهل نزاع و قهر نمی باشند .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد