امروز یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - Sun 05 05 2024

منو

تفسیر جزء دهم قران کریم

tafcir4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه ، دهمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء دهم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۱۵ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و مقام حضرت اینگونه گفت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) زمانی که از معراج برمی گشتند حضرت جبرائیل سلام بر ایشان رساندن. تمام شایعاتی که در مورد حضرت است هیچ از ایشان و مقام والایشان کم نمی کند و تنها چیزی که ایشان را بالا برد این بود که از حضرت مریم (سلام الله علیها) بالاتر شد. حضرت مریم عیسی علیه السلام را پرورش داد  ولی خانم حضرت خدیجه فاطمه (سلام الله علیها) را تربیت کرد.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۴۹ سوره انفال گفت: منافقان و افراد بی ايمان و بى‌اعتقاد به نصرت الهى، تصوّر نمى‌كردند مسلمانان درجنگ پيروز شوند و آنان را فريب‌خورده دین می دانستند.
كسانى كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا مى‌شوند. در حال حاضر هم در کشور خودمان مشاهده می کنیم.
منافقان، مسلمانان را فريب‌خورده و مغرور مى‌پندارند. (و مى‌گويند: مگر مى‌توان با «اللّه اكبر» و با دست خالى به جنگ سلاح رفت؟! مگر مى‌شود ...) همانطور که ما در انقلاب پیروز شدیم.
گرايش‌ها و ديدگاه‌ها، در نوع برداشت انسان تأثير مى‌گذارد. از يك عمل، چند برداشت مى‌شود؛ يكى توكّل مى‌پندارد و ديگرى فريب‌خوردگى و غرور و توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست.
در ادامه و تفسیر آیه ۵۰ گفت: در قرآن، بارها از سخت جان دادن كفّار، سخن به ميان آمده است.
حقيقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده و باقى مى‌ماند.
قهر اخروى خداوند به كافران، از لحظه‌ى جان دادن آغاز مى‌شود ولی مجازات‌هاى الهى، كيفر كارهاى خود انسان است، نه انتقام خداوند.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۱۶ سوره توبه گفت: وَلِيجَةً» از «ولوج» مانند كلمه‌ى‌ «بِطانَةً»، به معناى اسرار و امور نهان است، و مقصود در اينجا مَحرم اسرار است.
هستى و برنامه‌هاى آن، هدفدار است. انسان‌ها و آينده‌شان، رها شده نيستند و ادّعاى ايمان كافى نيست، آنچه صف‌ها را از هم جدا مى‌كند، عمل و جهاد و آزمايش‌هاست  وكسانى در آزمون ايمان موفّقند كه اسرار جامعه اسلامى را جز با خدا و رسول و مؤمنان واقعى در ميان نگذارند و وظيفه‌ى مسلمانان، در برابر دشمنان خارجى جنگيدن و در برابر دشمنان داخلى، حفظ اسرار و رازدارى است.
در ادامه و تفسیر آیه ۱۸: مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامه‌هايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى باشد تا مورد عنایت خدا قرار گیریم.
توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد:
۱. از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. ۲.از نظر عملى، برپا داشتن نماز و پرداخت زكات. ۳. از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى.
وظایف متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان و پرداخت زکات است. با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم نباید مغرور شويم، زیرا هنوز خطر انحراف وجو دارد.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۳۸ سوره توبه گفت: اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مى‌دادند.
خداوند هم فرمود مؤمنان نيز بايد گاهى مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند.
در آيه ۴۰ سوره توبه، اشاره به توطئه‌ى خطرناك مشركان براى كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم لیله المبیت دارد.
استفاده هایی که از این آیه می توان برد عبارت است: ۱.اسلام وابسته به حمايت ما نيست، حامى اسلام خداست.
۲. خداوند پيروزى مسلمانان را در تبوك تضمين كرد. نمونه‌اى از قدرت الهى است.
۳. اگر خدا اراده فرمايد، اشرف المخلوق (پيامبر صلى الله عليه و آله) را با اوهن البيوت (تار عنكبوت) حفظ مى‌كند.
۴. فرشتگان به فرمان خدا، مؤمنان را امداد مى‌كنند.
۵. هجرت، سبب عزّت اسلام و فروپاشى كفر است.
۶. اراده‌ى خداوند، برتر از هر اراده و خواسته‌اى است.
۷. نيروهاى استكبارى، در مقابل مؤمنانى كه سكينه و اطمينان دارند، با همه‌ى تخصّص‌ها و امكاناتشان عاجزند.
۸. عزّت و اعتلاى كلمه اللّه و خنثى شدن توطئه‌هاى كفّار، نمودى از عزّت و حكمت خداوند است.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۵۸ سوره توبه اشاره کرد:«لَمز»، عيب‌جويى روبروست و اگر پشت سر عيب‌جويى كنند، «هَمز» است.
منافق، حتّى نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله نيش مى‌زند و جسارت مى‌كند. پس بدانیم لبه‌ى تيز حملات منافقان و تبليغات سوء آنان، رهبرى است ولی مسئولان نظام اسلامى نبايد تحت تأثير عيب‌ جويى‌هاى منافقان قرار گيرند. آغاز برخى انحراف‌ها، بى‌ادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مى‌گيرد و انگيزه‌ى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى برای دین اسلام. آدم منافق به حقّ خود قانع نيست، خودخواه و بى‌منطق است.
در تفسیر  آیه ۵۹ چهار مساله آمده است:
۱. رضا و تسليم به تقدير الهى.
۲. اظهار رضايت به زبان.
۳. اميد به فضل و كرم الهى.
۴. بى‌توجّهى به دنيا و رغبت به خداوند.
منافقان هرگز از خداوند و تقديرهاى او راضى نمى‌شوند در حالی که سياست‌گذارى و تصميم‌گيرى در نحوه‌ى تقسيم و صرف بيت‌المال و امور مالى و اقتصادى با خدا و پيامبر و رهبر امّت اسلامى است. الطاف الهى از طريق پيامبران و اوليا به ما مى‌رسد.
استاد در پایان و تفسیر آیه ۶۰ بیان کرد و گفت:
مراد از صدقه در اين آيه، زكات واجب است.
«فَقِيرٌ»، از «فقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى‌شكند. و «مِسْكِينٍ»، از «مسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه‌نشين شده است.
 زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است.
در قرآن چهار تفسیر برای زکات داریم:۱ .ايتاء مال. ۲. صدقه. ۳. انفاق ۴. زكات.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد