امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri 05 03 2024

منو

دوره مزاج شناسی

behshte1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، نشستی با موضوع طب سنتی اسلامی ایرانی و با سخنرانی سرکار خانم دکتر بهشتی در روز یکشنبه 24 آذر برگزار شد.

دکتر بهشتی در مقدمه ای بیان کرد و گفت: بنابر اعتقادات و روایاتی که در مورد طب سنتی آمده است بر آن اساس ما یک طب سنتی ایرانی اسلامی درست کرده ایم. طب سنتی پایه و اساسش در حقیقت درمان گری بر اساس طبیعت است. روش هایی که طب سنتی ارائه می دهد در حقیقت می خواهد طبیعت یا مزاج بشر تعدیل کند . طب سنتی می گوید که بدن انسان مانند یک مجموعه است که از حالت تعادل خارج شود دچار بیماری می شود.

ایشان افزود: طب سنتی می گوید ابتدا ما پیشگیری را قرار می گیریم که اصلا تعادل بهم نخورد و اگر تعادل بهم خورد مجدد می آییم و آن تعادل از بین رفته را ایجاد می کنیم. در واقع چیزی کاملا موافق با طبیعت و مزاج بشر و خلقت انسان.

هرگونه دارو برای درمان انسان استفاده بشود برخلاف جهت طبیعت است. ولی هرگونه مداخله در امر درمان اگر به وسیله دارو باشد باطب سنتی و طبیعت بدن مغایرت دارد.

حاکم ها معتقد اند که کائنات از  چهاررکن تشکیل شده است: آب. باد . آتش .هوا این عناصر تشکیل دهنده همه کائنات است وتنها مختص به انسان نمی شود.

خانم بهشتی در ادامه اشاره کرد و گفت: مزاجی که در بدن انسان است بر اثر تغذیه و طبیعت و... می باشد.

ماهیت چهار رکن اصلی که بیان شد این گونه است: 1.خاک : سرد و خشک که سودا را تشکیل می دهد. 2. آب: سرد و تر است که در بدن بلغم است. 3.هوا : گرم و تر است که معادل دم می باشد ودر آخر آتش :گرم و خشک که معادل صفرا است. بدن ما از این چهاررکن تشکیل شده است و همه ما مخلوطی از این اخلاط هستیم. علاوه بر اینکه کل بدن دارای مزاج خاص است هر کدام از اعضای بدن هم دارای مزاجی خاص می باشند. به طور مثال: قلب دارای مزاج گرم و خشک است.مغز مزاج سرد و تر ی دارد.

همه مزاج ها اگر در حد تعادل باشند برای بدن مفید هستند و فقط غلبه طبع ممکن است که ناراحتی برای بیمار ایجاد کند. اگر سودا در بدن کسی کم باشد نرمی استخوان دارد. در واقع چهاررکن در بدن وجود دارد که برخی سرشتی و بعضی بعدا به صورت اکتسابی تغییر می کند. آن اخلاطی که بر مزاج ما به صورت سرشتی سوار می شوند اکثرا بیماری زا هستند.شش مورد ضروری که طبع اکتسابی را ایجاد می کند عبارتست از:

1-  خوردن و آشامیدن : عمل هضم در بدن یکی از موارد مهم می باشد که طی چهار مرحله انجام می شود الف) هضم در دهان ب) هضم در کبد ج) هضم در رگ د) هضم در بافت. 2- حرکت و سکون : این عمل بسیار مهم است زیرا باعث دفع فضولات از بدن می شود. 3- اعراض نفسانیه . 4- احتباس : شایع ترین آن یبوست می باشد. 5- آب و هوا . 6- استفراغ یا دفع : خروج مایعات از بدن به شکل استفراغ ، ادرار ، عرق کردن ، اشک ... را دفع گویند.

در پایان خانم بهشتی بیان کرد که: تشخیص طبع و تغییر دادن آن را باید به عهده پزشک بگذارید زیرا این تغییرات بسیار پیچیده است هرچند می توان طبیع های پایه را تغییر داد ولی طبع اکتسابی بسیار است. بنابراین خود درمانی ممنوع است.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد