امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri 05 03 2024

منو

برگزاری جلسه هشتم دوره تفسیر قرآن کریم

tobeh sura

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هشتمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز چهارشنبه 27 آذر ماه از ساعت 9:30 با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و با حضور اساتید گرامی و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد جواهری در تفسیر آیه 44 سوره توبه اینگونه بیان کردکه این آیه به نوعی مربوط به آتش به اختیار بودن است. کسانی که ایمان به خدا و روز قیامت دارند هرگاه ببینند که دینشان احتیاج به کمک دارد ، در راه خدا برای پیشرفت دین جهاد می کنند.

آیه 45 سوره توبه: در مقابل آیه قبل آمده است که برخلاف افرادی که هیچ ترسی ندارند و در راه خدا جهاد می کنند افرادی هستند که به آخرت ایمان ندارند و قطعا اهل جهاد هم نیستند وکسانی که برای نرفتن به جهاد دنبال بهانه هستند و شک و تردید در دلهایشان است و اعتقادی به خدا و روز قیامت ندارند و شامل حال منافقان می شود.

خانم جواهری در آیه 46 اشاره کرد : افراد منافق کسانی هستند که خداوند هم در مورد روانه کردن آنها در راه دین اکراه دارد. زیرا اگر آنها وارد دین شوند به خاطر ایمان اندکشان قطعا بقیه افراد را هم در مورد تزلزل و سستی قرار می دهند.

ایشان در تفسیر آیه 47 سوره توبه بیان داشت که :حضور این افراد با روحیه فاسد و توام با تردید و نفاق و بزدلی اثری جز ایجاد تردید و شک و تولید فساد در میان سپاه اسلام ندارد.

تفسیر آیه 49اشاره بر این دارد که : آن افراد فاسد عملا در فتنه افتاده اند و باهمین اعمالشان در فتنه ساقط شده اند، چون کفر و نفاق و سوء باطنی که دارند عین فتنه است.

استاد در پایان در تفسیر آیه 50 گفت: منافقان کور دل از هر فرصتی به نفع خودشان استفاده می کردند و ادعا بر عقل و درایت می زدند که این عقل و تدبیر ما بود که مثلا موجب شد در فلان جنگ شرکت نکنیم زیرا می دانستیم پیروز نمی شویم و همین افراد اگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)در جنگ پیروز می شدند بسیار ناراحت بودند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد