امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

برگزاری نشست تحکیم خانواده


aftekhry

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، این واحد نشستی با عنوان تحکیم خانواده را با سخنرانی سرکار خانم دکتر افتخار زاده را با حضور مدیریت محترم، اساتید،کادر، دانش آموختگان، طلاب را در روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه برگزارکرد.

خانم دکتر افتخار زاده با توجه به نزدیک شدن به ایام فاطمیه ابتدا در فضائل و کمالات خانم حضرت زهرا سلام الله علیها نکاتی را بیان کرد.
این که دین به سرانجام نمی رسید مگر با همراهی و مساعدت ایشان در کنار مولای متقیان حضرت علی علیه السلام.
امام صادق علیه السلام در تفسیر عبارت "حی علی خیر العمل " خیرالعمل را همان نیکی  به فاطمه زهرا سلام الله علیها و اولاد ایشان می‌دانند و ائمه معصومین علیهم السلام خانم حضرت زهرا سلام الله علیها را حجت بر خود می‌دانند.

در ادامه خانم افتخار زاده با توجه به موضوع سخنرانی که تحکیم خانواده بود به بیان اهمیت این نهاد اجتماعی کوچک اما پر همیت پرداخت :
خانواده‌ را نمی‌توان با قوانین شرعی اداره کرد بلکه بر مبنای قوانین اخلاقی اداره می گردد. اگر بخواهیم  آن را با قوانین شرعی  اداره کنیم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
ایشان برای تحکیم خانواده و جلوگیری از مشاجرات همسران بویژه زوجهای جوان به یک پارامتر مهم هچون احترام گذاشتن و زیر مجموعه های آن اشاره داشت: احترام متقابل زوجین ؛ مودبانه صحبت کردن، روی خوش، با تحکم صحبت نکردن، دوری از ارعاب در زبان بدن، داشتن تواضع و لحنی مهربانانه در کلام، نظر خواهی از همسر،اجتناب از عبارت باید و نگاه خیره...
البته افراد در مرحله اول احترام را باید از خود شروع کنند ، دوست داشتن خود و از همه مهمتر قبول هویت زنانه. خانمها باید به این باور برسند که جنسیت حضرت زهرا سلام الله علیها در نشانه دنیایی زن است و این افتخار بزرگی است که اشتراک عظیمی با خانم دارند. و لذا با توجه به اینکه «الْجَنَّةُ تَحْتَ أقْدامِ الْأُمَّهاتِ.»‏ زنان و مردان در کسب کمالات معنوی می‌توانند با هم رشد کنند.
فقط باید توجه کنیم مسیر رشد برای زن و مرد متفاوت است.
خانمها باید هویت زنانه خود را با تمام ضعفها و قوتها بشناسند و بپذیرند.

خانم دکتر افتخارزاده گفت: یکی از شاخه های احترام انصاف است. شاخه دیگر آن سپاسگزاری است. با این دو شاخصه می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو طرف باید در امور و انجام مسئولیت‌های خانواده منصفانه برخورد کنند و در صورت رویت کاستی ها اغماض داشته باشند و قدردانی از زحمات یکدیگر را فراموش نکنند.
خانمها برای تعامل صحیح با فرد فرد اعضای خانواده باید ایجاد جاذبه کنند:
۱_ تشکر و قدر دانی و چشم پوشی از خطاها ۲_شوخی کردن ۳_ورزش...
۴_ بحث و گفتگو در مورد مباحث روز...

در پایان سرکارخانم دکترافتخارزاده از بانوان خواستند برای استحکام خانواده و نزدیک شدن روابط عاطفی بین همسران در روز یا هفته زمانی را اختصاص به یکدیگر بدهند و از این فرصت جهت نوشتن برنامه های هفتگی خانواده از جمله : برنامه غذایی ،ورزش، رفتن به مسافرت و میهمانی.... استفاده کنند. ان شاالله که روز به روز شاهد صمیمیت و تحکیم خانواده های ایرانی باشیم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد