امروز شنبه, 15 ارديبهشت 1403 - Sat 05 04 2024

منو

جلسه صد و دوم تدبر صحیفه سجادیه

sajad6

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و دومین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 3 آبان ماه 1401ساعت 7 صبح، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران» (دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدا استاد صفری به مرور نکات جلسه قبل پرداختند سپس در ادامه استاد استاد باقری شرح فرازهای جدید را بیان کردند:

فراز 8: «اللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِينَ حَتَّى يَكْشِفُوهُمْ إِلَى مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلًا فِي أَرْضِكَ وَ أَسْراً ، أَوْ يُقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ .»

خدایا! هر ناحیه از مسلمانان را، به جنگ با مشرکانی که در برابرشان هستند بدار؛ و آنان را از جانب خود به فرشتگانی که پیاپی درآیند مدد فرما؛ تا دشمنان را به دورترین برهوتِ دورافتادۀ زمین فراری دهند؛ و با کشتن و اسارتشان، زمینت را از لوث وجود آنان خالی کرده و پاک نمایند؛ یا این که اقرار کنند به این که تو خدایی و غیر تو خدایی نیست، تنهایی و همتا نداری.

اغْزُ: یعنی حرکت بده به سمت جنگیدن.

بِكُلِّ نَاحِيَةٍ: در اصل بوده است بأهل کلِّ ناحیه؛ در هر ناحیه ای که ما به ازای آن دشمنان وجود دارند مسلمانان را گسیل بده.

أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ: در دعای سوم ذکر شد که ملائکه مسئولیت های مختلفی دارند از جمله امدادرسانی به مومنان.

مِن عِندک: ملائکی که از جانب خداوند هستند و مقام، اشراف و قدرت خاصی دارند برای این ماموریت کمک رسانی؛ این ماموریت ملائکه در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. امدادرسانی ملائکه در شرایط خاصی صورت می گیرد:

  • پاکی کمک گیرندگان(متناسب با شأن ملائکه)
  • حق بودن جبهه کمک شونده ها
  • آمدو شد ملائک تحت عوامل و روابط علی و معلولی صورت می گیرد.

این امر نشان دهنده مورد خشم بودن قوم مشرک نزد خداوند است چرا که ایشان نه تنها خودشان سیر تکوینی و تکاملی ندارند بلکه دیگران را نیز از این حرکت(تمدن سازی توحیدی انبیاء و اوصیاء الهی) بازمی دارند. این درگیری میان مومنان و کفار نیز برای هدایت و برگرداندن انسان ها به سمت سیر تکاملی است نه برای کشورگشایی بلکه برای رفع موانع حرکت انسان هاست.

کشف: به معنای برداشتن پوشش و رفع مانع دید است.

أَرْضِكَ: اشاره به کل زمین دارد و نسبت آن به خداوند دال بر این است که مشرکان لیاقت زندگی بر روی زمین خداوند را ندارند.

هدف اصلی قرآن و انبیاء و اوصیاء رساندن انسان ها به اقرار آخر این فراز است که به یگانگی و قدرت الهی اعتراف نمایند.

فراز9: «اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِي أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ ، الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ ، وَ قَدْ أَحْصَيْتهم بِمَعْرِفَتِكَ ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمَ بِقُدْرَتِكَ .»

خدایا! این سرنوشت را بر همۀ دشمنانت عمومیت بده؛ در اطراف همۀ کشورها، از هند و روم و ترک و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقالبه و دیالمه و دیگر طوایف مشرکین، آنان که نام و نشان و اوصافشان بر ما پنهان است و تو به دانش خود آنان را شماره کرده‌ای و به قدرتت به آنان آگاهی.

در این فراز امام به یک محدوده جغرافیایی(از شرق تا غرب) اشاره می کنند که منظورشان نابودی دشمن در تمام سرزمین هاست. نوبه دال بر منطقه سودان و زنگبار دال بر منطقه یمن و سقالبه دال بر منطقه اروپای شرقی مانند یوگوسلاوی و غیره است. دیالمه نیز منطقه دیلمان و نزدیک قزوین و البرز می شود.

در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد