امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri 05 03 2024

منو

جلسه صدو یکم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و یکمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 26مهرماه 1401ساعت 7 صبح، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدا استاد صفری به مرور نکات جلسه قبل پرداختند سپس در ادامه استاد استاد باقری شرح فرازهای جدید را بیان کردند:

فراز 6: «اللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ ، وَ يَبِّسْ أَصْلَابَ رِجَالِهِمْ ، وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ ، لَا تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِي قَطْرٍ ، وَ لَا لِأَرْضِهِمْ فِي نَبَاتٍ »

خدایا! زنانشان را عقیم ساز و صلب مردانشان را خشک کن و نسل چهارپایان و گاو و گوسفندشان را قطع فرما، به آسمانشان اجازه باریدن و به زمینشان رخصت روییدن مده.

عَقِّمْ: به معنای مانع از عبور شدن است؛ توانایی باروری و رشد را از زنان دشمنان بگیر.

در قرآن کریم نیز در دعای پیامبران دیده می شود که نسلی از دشمنان باقی نماند چرا که دشمن پروری ادامه پیدا می کند.

يَبِّسْ: به معنای خشکاندن است.

حیوانات و چهارپایان نیز به عنوان پشتوانه حمل و نقل و ارتزاقی برای دشمنان محسوب می شوند.

اذن دادن به معنای رفع مانع می باشد.

باران با رسالت خاص خود و با اذن و علم الهی می بارد و در این فراز حتی قطره ای باران از دشمنان سلب می شود. باران موجب رویش نباتات و گیاهان موجب ارتزاق خود و حیواناتشان است. این فراز ناظر به بحث ایجاد و پرورش نقاط قوت دشمن هم در عرصه نیروی انسانی و هم در عرصه اقتصادی است.

فراز7:«اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلَامِ ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِيَارَهُمْ ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ ، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّى لَا يُعْبَدَ فِي بِقَاعِ الْأَرْضِ غَيْرُكَ ، وَ لَا تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ .»

خدایا! به این امور تدبیر مسلمانان را نیرو بخش و شهرهایشان را استوار ساز و اموالشان را فزونی ده و خاطرشان را از جنگ با دشمن برای بندگی‌ات و از کارزار با آنان برای خلوت کردن جهت راز و نیاز با خودت آسوده کن؛ تا در سراسر زمین جز تو پرستش نشود و صورتی از آنان جز برای تو به خاک نساید.

مِحَالَ: جمع محله و به معنای فقره است؛ فقره نیز مربوط به ستون فقرات است و فقیر به معنای کسی است که ستون فقرات او آسیب دیده است. در این دعا از خداوند تقویت ستون فقرات اهل اسلام خواسته شده.

در ادامه، امنیت سرزمین های اسلامی و توسعه اقتصادی از خداوند درخواست می گردد و این دو لازمه پیشرفت کشورهای اسلامی است. سپس فراغت برای عبادت مسلمانان در سایه این امنیت و غنای اقتصادی خواسته می شود. بحث خلوت با خداوند در ادامه این فراز پس از عبادت مطرح می شود پس فراغت برای عبادت و خلوت با پروردگار است. در قرآن کریم نیز امنیت برای عبادت الهی و پاک شدن از هر شرکی مطرح می شود. خلوت با خداوند موجب یکی شدن و همنشین شدن با حضرت حق و قدرتمند شدن جامعه اسلامی می گردد. این خواسته ها تا چه غایتی است؟ تا قطعه کوچکی در زمین حتی به غیر از خداوند پرستش نشود و غیر خدا سجده نگردد چرا که نزدیک ترین حالت بنده به حضرت حق در حال سجده است. در حقیقت غایت جهاد و جنگ هم به عبادت و تقرب نسبت به خدا می انجامد. در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد