امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri 05 03 2024

منو

بررسی ابعاد متفاوت ویروس کرونا از دیدگاه اسلام

bahjat

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران بعد از ظهر یکشنبه 31 فروردین در وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام که به صورت مجازی برگزار شد، بیان داشت که:

به پدیده ویروس کرونا نباید یک وجهی و یک بعدی نگاه کرد چون ابعاد متفاوتی را در بر دارد. یک جنبه آن می تواند عذاب و تنبیه بشریت باشد و جنبه های دیگری هم دارد چون جمعیت زیادی از غیر ستمکاران هم آسیب دیده اند لذا باید به گونه ای ابعاد آن را تقسیم بندی کرد که هر فرد یا گروهی بتواند سهم خود را در این حادثه مشخص کند.
یک وجه این ویروس بلا و یک وجه آن آزمایش است. لذا باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

1-  برای کافران عذاب و برای مومنین رسیدن به مراتب اعلای انسانیت می تواند باشد ...لیبلوکم ایکم احسن عملا .. لذا زمینه های رشد انسانها هم در آن نهفته است.

2-  نکته مهم دیگر این است که مسلمانان باید در جهت تسخیر ارض تلاش زیادی داشته باشند و با تسخیر طبیعت است که انسانها بهره هایی خواهند برد. بدانیم که وظیفه آبادانی و عمران زمین بر عهده ماست و کرونا یکی از مسائلی است که بشر باید آن را حل کند. دانشمندان مسلمان باید برای حل این معضل و کشف راه حل برای خلاصی از آن و درمان کرونا حداکثر تلاششان را بکنند. از دیدگاه دین این تلاش و کوشش در جهت کاهش آلام مردم اجر بسیار بالایی دارد.

3-  ایشان افزودند، تلاش علمای اسلام سوق دادن مردم و جامعه به سمت دعاست. این کشاندن جامعه به سمت دعا، مردم را به این آگاهی خواهد رساند که خداوند وجود قدرتمندی است که همه راه حلها از نزد اوست و خداوند تعالی است که راه درمان را به ذهن انسانها می اندازد که العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء.
به میزانی که انسانها خواری و زاری خود را به درگاه احدیت ببرند و رو به سوی اسمان برده و ستم و... را ترک کنند امکان سریعتر دسترسی به درمان این ویروس فراهم خواهد شد. لذا وظیفه علماست که هر چه بیشتر توجه مردم را به سمت توجه به خدای متعال و دعا کردن برگردانند. پس وظیفه بزرگ ما دعا کردن است، به این معنا که خداوند راه حل این مشکل را به بشر اعطا کند و هزینه بودن با این بیماری را برایمان کم کند.

4-  نکته چهارم که مرتبط با تربیت اسلامی است این است که باید با مردم از صبوری حرف زد و پاداش صبوری را گوشزد کرد. بساری از مردم جهان در این ابتلا به ویروس کرونا دچار خسارات و بلایای زیادی شده اند چه از بعد اقتصادی و چه خسارت جانی و مالی و از دست دادن عزیزانشان...ولنبلونکم الله بشی من الخوف والجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین
این خسارات و بلایا، ازمایش انسانها به میزان صبرشان است تا این که آنچه را خداوند برایشان می پسندد را بپسندند و به اصطلاح آنچه را خداوند لایک میکند لایک کنند و انا لله و انا الیه راجعون را بر زبان آورند.

5-  نکته آخر این که در اینگونه حوادث بعضی از افراد مایوس میشوند ..اذا انعمنا علی الانسان اعرض و نا بجانبه و اذا مسه الشر کان یوسا... هر وقت به انسانها نعمت می دهیم پشت می کند و هر گاه به او بلا می رسد ناامید می شود. راه حل دین امید دادن به مردم است و رسالت بزرگ علما امیدوار کردن مردم به آینده و گذشتن زمان سختیهاست. دین می گوید جهان به سمت حکومت صالحان پیش می رود و اگر جهان پر از سختی و ستم بشود مانند مردم فلسطین و یمن و سوریه و دیگر کشورهای جهان ...که مسلمانان در آنجا تحت فشار و سختی هستند اما پایان این سختی ها فرا خواهد رسید و... الیس الصبح بقریب..
لذا باید مراقب بود که مردم دچار ناامیدی نشوند. باید بدانیم که در زمان رو به رو شدن با حقیقت حیات که آخرت است خداوند همه این سختی ها را جبران خواهد کرد و پاداش خواهد داد. بدانیم اگر شرایط سختی در جهان حاکم شود که انسانها نمی توانند حلش کنند خداوند قادر به حل آن بوده و حل خواهد شد و سپس، جهان داناتر و شادابتر به سمت تحقق حیات طیبه و زندگی آرمانی حرکت خواهد کرد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد