امروز یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

تفسیر جزء دوم قران کریم

tafsir3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، دومین روز از ماه مبارک رمضان را با تفسیر جزء دوم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۷ اردیبهشت  به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۱۵۴بیان کرد: شهادت در راه خدا، شامل كشته شدن در ميدان نبرد، ترور و سوءقصد دشمنان، كشته شدن مؤمنان در دفاع از جان و ناموس و مال، در هر مكان و زمان مى‌شود.
آیه۱۵۵ سوره بقره به این امر اشاره می کند که تمام جهان، صحنه آزمايش و تمام مردم حتّى پيامبران نيز مورد امتحان قرار مى‌گيرند. بايد بدانيم كه آزمايش‌هاى خداوند براى رفع ابهام نيست، بلكه براى شكوفايى استعدادها و پرورش انسان‌ها است.
علت آزمایش خداوند این است بايد بدانيم كه آزمايش‌هاى خداوند براى رفع ابهام نيست، بلكه براى شكوفايى استعدادها و پرورش انسان‌ها است.
وسايل آزمايش الهى نيز تمام حوادث تلخ و شيرين و از جمله ترس و گرسنگى، زيان مالى و جانى و كمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره‌ى اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزيزان به ميدان‌ هاى نبرد، از جمله امتحانات است.
استاد در تفسیر آیه ۱۵۶ گفت: صابران، به جاى خود باختگى و پناهندگى به ديگران، تنها به خدا پناه مى‌برند. زيرا از ديد آنها، تمام جهان كلاس درس و ميدان آزمايش است كه بايد در آن رشد كنيم. دنيا جاى ماندن نيست و مصيبت‌هايى كه از طرف اوست، تصرف مالك حقيقى و خداوند در مملوك خود است. اگر انسان بداند كه خداوند حكيم و رحيم است و او نيز بنده‌اى بوده كه قبلًا هيچ نبوده است. اين حوادث را براى رشد و ارتقاى ما است.
شعار صابران‌ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» است و همین موضوع جلوی وسوسه شیطان را می گیرد.
آیه ۱۵۷ سوره بقره نشان از این داردکه خداوند بر مؤمنانى كه در مشكلات، صبر و مقاومت كرده‌اند،خود درود و صلوات مى‌فرستد. ولى درباره مؤمنان مرفّه كه زكات اموالشان را مى‌پردازند، دستور مى‌دهد پيامبر صلى الله عليه و آله درود بفرستد.
تشويق صابران از طرف خداوند، به ما مى‌آموزد كه بايد ايثارگران و صابران و مجاهدان، در جامعه از كرامت و احترام خاصّى برخوردار باشند و هدايت صابران، قطعى است و مراحلى دارد.
خانم جواهری در پایان و آیه ۱۷۷ سوره بقره گفت : اين آيه جامع‌ترين آيه قرآن است. زيرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح شده است. اين آيه پانزده صفت نيك را در سه بخشِ ايمان، عمل و اخلاق بيان نموده است. در بخش ايمان، به مسئله ايمان به خدا، فرشتگان، انبيا، قيامت و كتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زكات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشكلات، اشاره گرديده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل كندن از مادّيات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
چند استفاده از این آیه می توان برد :
۱. به جاى محتواى دين، به سراغ ظاهر نرويم و از اهداف اصلى باز نمانيم.
۲. يكى از وظايف انبيا وكتب آسمانى، تغيير فرهنگ مردم بود و می خواستند الهی شود.
۳. ايمان، مقدّم بر عمل است.
۴. ايمان به خدا و روز قيامت همراه با ايمان به همه‌ى انبيا و ملائكه لازم است.
۵. کسی که ایمان به خدا دارد پس از مردم غافل نیست.
۶. هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نيز هست.
۷. افرادنيكوكار، مال و دارايى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى‌كنند.
۸. در انفاق، بستگان نيازمند بر ساير گروه‌هاى مستمند، اولويّت دارند.
۹. سائل را ردّ نكنيد، گرچه فقير، مسكین بودن او مطمئن نباشیم می توان با کلام خوب پاسخ دهیم.
۱۰. ايمان و نماز و زكات، بدون شركت در جهاد كامل نمى‌شود.
۱۱. نشانه‌ى صداقت، عمل به وظايف دينى و تمام این  مواردی که آمده است ، تعهّدات اجتماعى است.
۱۲. متّقى كسى است كه عملش، عقايدش را تأييد كند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد