امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

برگزاری جلسه هفتم دوره تفسیر قرآن کریم

tobeh sura

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هفتمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز شنبه 16 آذر  از ساعت 12- 11 با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و با حضور مدیریت محترم ، اساتید گرامی و طلاب عزیز برگزارشد.

خانم جواهری ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) در تفسیر آیه 41 سوره توبه بیان کرد: خداوند در اول آیه دستور بر جهاد می دهند و هنگامی که گفته می شود همگی جهاد کنید یعنی فرد خاصی مطرح نیست(پیر وجوان ، غنی و فقیر، مجرد و متاهل، سواره وپیاده و...)همگی باید در امر جهاد شرکت کنند و برخانم ها جهاد واجب نیست ولی زمانی که ولی فقیه دستور به جهاد می دهند باید همه مردان به جهاد بروند. این آیه نیز بر زمان فعلی ما و اطاعت از رهبری هم مربوط می شود.

بنابراین 1.مکتب از جان و مال باارزش تر است و همه باید فدای مکتب شود.2. احکام الهی از جمله جهاد در جهت منافع و مصالح واقعی انسان است؛ سپس احکام الهی از جمله جهادی است که در جهت منافع و مصالح واقعی انسان محسوب می شود.3.ارزش های واقعی در پرتو علم و شناخت بدست می آید.

استاد جواهری در ادامه تفسیر آیه 42 سوره توبه اشاره کرد : این آیه مربوط به جنگ تبوک است و از جمله آیات اعجاز قرآن است زیرا قبل از جنگ خداوند، ادعاها و قسم های دروغ مردم و کسانی که شرکت نکردند خبر داده است

خداوند می فرمایند: اگر آنها مطمئن بودند غنیمت باارزشی بدست می آورند و یا پیمودن مسیر جنگ برای آنها کوتاه بود، همراه پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله و سلم می رفتند ولی چون مسیر دور و مشقت دار بود همگی بهانه آوردند وقسم خوردند برای نیامدن.

استاد اشاره کرد که در واقع در هر زمانی 2گروه برای جنگ و جهاد وجود دارند: گروهی همیشه داوطلب هستند و گروهی دیگر به دنبال بهانه برای نیامدن می گردند.

در این آیه چند مساله می توانیم به دست آوریم: 1.جنگ معیار خوبی برای آزمودن انسان ها است. 2. منافقین برای دست یابی به منافع مادی در بعضی از جنگ ها شرکت می کردند.3.دروغ و نفاق ملازم یکدیگرند ومنافقان برای فرار از کار به دروغ سوگند می خورند. 4. باید بدانند اگر دعوت به جنگ شدند و فرار کردند، بعدا پیامد های بدی دامن گیر خود آن فراریان را خواهد گرفت.

خانم جواهری تفسیر آیه 43 سوره توبه گفت: خداوند در اینجا پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم را توبیخ نمی کنند بلکه نوعی دعادر حق ایشان می کنند که اگر اجازه نمی دادی در جنگ شرکت نکنند اینگونه راستگویان از دروغگویان مشخص می شدند.

استاد در پایان چند نکته از این آیه بیان کرد : 1.مدیریت و تدبیر را باید از خداوند متعال آموخت که انتقادش در کنار عفو و رحمت است. 2. هنگام عملیات نظامی مرخصی ممنوع است و وقتی دستور جهاد آمد کسی حق مرخصی رفتن را ندارد. 3. همه جا عیب پوشی ارزش نیست گاهی باید افشاگری کرد.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد