امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

تفسیر جزء چهارم قران کریم

tafcir4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهارمین روز از ماه مبارک رمضان با تفسیر جزء چهارم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۹ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
استاد جواهری در تفسیر سوره آل عمران بیان کرد و گفت : اگر به واژه‌ى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان در مورد ما است پس :
۱. غفلت از سلاح و سرمايه خود.
۲. دشمنان دوست دارن با ما سازش و ما را سست کنند.
۳. رنج و فشار و به زحمت افتادن
۴. دوست دارند بعد از ایمان آوردن ما را گمراه و کافر کنند.
در اینجا خداوند می فرماید: بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم و در مورد دینمان رازدار باشیم . هر مسلمانى هم كه مصداق‌ «دُونِكُمْ» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنه‌جو و جاسوس، كم نيستند.
ملاك دوستى و روابط صميمانه‌ى مسلمانان با ساير جوامع بايد ايمان باشد.
در این آیه و اولین خطری که دشمن برما دارد و خداوند می گوید مواظب آن باشید تهاجم فرهنگی است.
دشمنان خود را بشناسيد و هوشيار باشيد، آنان ذرّه‌اى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمى‌كنند و با شگردهاى گوناگون با ما برخورد مى‌كنند که آنها عبارتند از ؛  ۱ - فساد. ۲ - فشار. ۳ - نفاق.
 باید تبلیغات دشمنان را بشناسيد. روابط صميمى با دشمنِ توطئه‌گر، نشانه‌ى بى‌عقلى است. برخورد صميمانه، با افراد بى‌صفا، كم عقلى است.مؤمن بودن مسأله‌اى است و عاقل بودن مسأله ديگر.
خداوند با معرّفى روحيات دشمن، با ما اتمام حجّت كرده است. دشمنان بر مابغض و کینه دارند.
خانم جواهری در تفسیر آیه۱۲۰ سوره آل عمران گفت: اين آيه راه شناختِ دوست و دشمن را بيان مى‌كند كه آن، توجّه به روحيات و عكس‌العمل ديگران در مواقع كاميابى و يا ناكامى مسلمانان است. در سياست خارجى نيز توجّه به محكوم كردن‌ها، تأييد و تكذيب‌ها، و انواع كمك‌ها و تبليغات، لازم است.
در مقابله با حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، صبر و تقوا تنها راه است.
راه نفوذ دشمن در مسلمانان، يا ترس و طمع خودمان است و يا بى‌پروايى و بى‌تقوايى ما كه صبر و تقوا، راه چاره آن است.
خداوند با افشاى روحيّات دشمن، به ما روحیه مى‌دهد و می گوید تقوا پیشه کنید آنها هیچ کاری نمی توانند کنند.
استاد در ادامه و آیه ۱۹۰ آل عمران گفت: آفرينش جهان، هدفدار است.
از راه هستى‌شناسى، مقدّمه‌ى خداشناسى است و اختلاف ساعات شب و روز در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نيست. قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى‌كند. آفرينش، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درك آن راه دارند.
استاد در تفسیر آیه ۱۹۱بیان داشت : نشانه‌ى خردمندى، ياد خدا در هر حال است و اهل‌ذكر بايد اهل تعقل و تفكر باشند. شناختِ حسّى طبيعت كافى نيست، تعقّل و تفكّر لازم است. آفرينش بيهوده نيست و قبل از دعا، خدا را ستايش كنيم.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۱۹۲ گفت:
 امام باقر عليه السلام درباره‌ى‌ «وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ» سؤال كردند، حضرت فرمودند: يعنى آنها امامانى ندارند تا آنان را به نام بخوانند، (و از آنان شفاعت كنند).
استاد در تفسیر آیه ۱۹۳ اشاره کرد:
ايمان، زمينه‌ى دريافت مغفرت الهى است در اینجا خردمندانِ دورانديش، مرگ با نيكان را آرزو مى‌كنند.
در تفسیر آیه بعد اینگونه آمده است: وفاى به وعده، از شئون ربوبيّت الهى است. نهايت آرزوى خردمندان، رسيدن به الطاف الهى و نجات از دوزخ و رسوايى قيامت است. بيم و اميد بايد در كنار هم باشد.
استاد در پایان و آیه ۱۹۵ سوره آل عمران گفت:
دعاى قلبى، استجابت قطعى دارد. دعايى كه همراه با ياد دائمى خدا؛ «يذكرون». فكر؛ «يتفكّرون» و ستايش خدا باشد، «سبحانك» قطعاً مستجاب مى‌شود.
دعائى مستجاب مى‌شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نيز نوعى عمل است و جنس مرد برتر از زن نيست. در پيمودن راه خدا؛ هجرت، تبعيد، شكنجه و جهاد گرچه  شهادت بالاترین است.
مغفرت و بهشت، ثوابى عمومى است، ولى آن ثوابى كه در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب ديگرى است كه فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداريم وپاداش‌هاى خداوند، همراه با انواع كرامت‌هاست.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد