امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

جلسه هشتاد و پنجم تدبر صحیفه سجادیه

sajad6

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هشتاد و پنجمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 17 خرداد ماه 1401ساعت 8 صبح، در اسکای روم با موضوع «دعاى آن حضرت هنگام فرارسيدن ماه رمضان»(دعای چهل و چهارم)برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت قرآن و صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس خانم باهو خلاصه ای از مباحث گذشته را بیان کردند. در ادامهاستاد باقری مباحث را دنبال کردند:

این فراز دعا را بیان کردیم کهوَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا ، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا ، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ .(فراز دهم)

خالص کردن مال از تبعات یعنی چه؟

یعنی اگر مالمان مخلوط به حرام یا حرام باشد خالص کنیم و آن را با دادن زکات طاهر کنیم. زکات به مال حلال تعلق می یابد اول باید مال را خالص کرد بعد زکات آن را پرداخت.

و امام علیه السلام می فرمایند: "ان نراجع من هاجرنا"

در این جا بحث درباره دو دسته افراد هست:

۱- دسته از شیعیان، دوستان، اقوام، دسته درون گروهی که بین آن ها اختلاف افتاده.

۲- کسانی که بواسطه دشمنی کردن با خدا ما نیز با آن ها دشمنی میکنیم. این ها عدو هستند .امام برخورد با هر دسته را فرمودند و به طور خلاصه در جلسه قبل به بیان شد که: ارتباط را با دسته اول قطع نکنیم و منصفانه برخورو کنیم. نگذاريم این رشته گسسته شود هر چند یکطرفه باشد. به عکس با گروه دوم می فرماید این ها نه تنها دشمن هستند بلکه دشمنی را دنبال می کنند . و تحت عنوان و لوائی جمع شدند و دلشان با خداوند صاف نمی شود( والحزب الذی لا نصافبه).

در فراز بعدی(فراز یازدهم) می فرمایند:

۰وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ ، وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ ، حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ .

خدایا توفیق بده که تقرب پیدا کنم به اعمال زاکیه. اعمالی که پاکیزه هستند و سبب می شوند که گناهان ما هم پاک شوند. اعمالی که باعث رشد انسان می شود اعمال زاکیه اعمال پاک کننده و رشد دهنده هستند. مصداق کامل آن ان الحسنات یذهبن السیئات است. یکی از این اعمال زاکیه نماز است که یذهبن السیئات است. " تطیهیرنا من الذنوب"

خدایا از تو طلب توفیق برای تقرب بسویت می خواهیم. خداوند به ما نزدیک است، آیا ما هم به خدا نزدیک هستیم؟ فی نفسه به خداوند نزدیک نیستیم باید در این راه تلاش کنیم. چون بین ما و خدا موانع و حجاب هایی است که بواسطه گناه و معصیت ایجاد شده. با عمل خودمان باید این حجاب ها را برداریم و کنار بزنیم نه با حرف.

چه طور عملی؟ اعمال زاکیه عمل هایی که باعث‌ رشد می شود و همین رشد دهندگی پاک کنندگی از ذنب و گناهان را حاصل می کند.( تطهرنا من الذنوب)

مصداق اوج این عمل نماز است که اولین ویژگی آن برای اهل گناه «ان الحسنات یذهبن السیئات» است. و ویژگی دوم نماز برای کسانی که اهل گناه و معصیت نیستند «تقرب بها» است یعنی سبب قرب الهی میشود. لذا خیلی به آن سفارش شده اهل بیت علیم السلام استکثار در نماز داشتند و زیاد نماز می خواندند زیرا سبب قرب می شود.

«وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ»

عصمت یک ملکه هست ولی انسان دچار استیناف می شود یعنی از سرگرفتن عیوب و زشتی ها. انسان تلاش می کند بر نقاط ضعف خود غلبه کند ولی ممکن است انسان غفلت کند و گناهان را از سر بگیرد. یافتن ملکه عصمت توفیق می خواهد که آن را خداوند می دهد. و باید این مقام را از خداوند درخواست کرد. لذا این جا فعل مضارع آمده یعنی مستمرا تقاضا می کنیم و طلب حفظ داریم. پیوسته باید این اتصال برقرار باشد تا این لغزش صورت نگیرد.

«حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ»

«کار بندگی ما در این ماه به جایی رسد که هیچ یک از فرشتگانت نتواند، بالاتر از آن چه ما به جا آوردیم، از ابواب بندگی و طاعت برای تو و انواع اعمالی که سبب قرب ما به حضرت توست، به پیشگاهت ارائه کند.»

«حتی» هم معنای «الی» می دهد و هم معنای «تعلیل». این جا در معنای الی آمده است.

ملائکه یکی از کارهایشان این است که اعمال ما رو ضبط می کنند. ملائکه مقدس هستند و تقدیس می کنند.

در شرح این قسمت چند احتمال داده می شود:

                 1-  پروردگارا اعمال ما در عصمت از ذنوب بالاتر از اعمال ملائکه باشد

                 ۲-  ملائکه چیزهایی که می شنوند و می بینند ضبط می کنند و از نجوای درونی ما آگاه نیستند و فقط خداوند از آن آگاه است تضرع و خشیت درونی و خفی داشته باشیم واعمال ما بهتر از ملائکه و آن چه آن ها ضبط کردند باشد.

                 3- آن قدر این عمل مهم است که کسی جزء خداوند نمی تواند آن را محاسبه کند. خداوندا توفیق ده تا بتوانیم انواع قربه الیک را انجام دهیم.

اعمال ما دو گونه است: ۱- اعمالی که باعث قرب الهی می شود( مقرب الی الله) ۲- اعمالی که موجب دوری و بعد الهی میشود( مبعد من الله)

سه چیز باعث قرب الهی می شود : ۱- نماز ۲- انفاق ۳- صلوات

سه چیز باعث بعد الهی می شود. ۱- در اوامر الهی سستی کردن ۲- در دوری از نواهی الهی شتاب نکردن  ۳- از شکر نعمت های الهی غافل شدن.

 

در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد