امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

جلسه شصت و دوم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، شصت و دومین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 3 آذر ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. خانم باهو به ارائه شرح دعای بیست و چهارم با موضوع «دعای آن حضرت برای پدر و مادرشان» فراز دوازدهم تا آخر دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. خانم باهو خلاصه ای از نکات مهم جلسات قبل را در خصوص این دعا مطرح کردند. در ادامه ایشان شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 12:«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ ، وَ اخْصُصْ أَبَوَيَّ بِأَفْضَلِ مَا خَصَصْتَ بِهِ آبَاءَ عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُمَّهَاتِهِمْ ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»

خدایا! بر محمّد و آلش و بر نسل او درود فرست و پدر و مادرم را به برترین چیزی که پدران و مادران بندگان مؤمنت را به آن اختصاص دادی، اختصاص ده؛ ای مهربان‌ترین مهربانان.

عبد در پیشگاه الهی با اعتراف به نقصان و صفای باطنی حاصله از این اعتراف، برای والدین خود از خداوند، بهترین چیزی را که پروردگار به والدین مومنان اختصاص می دهد را طلب می کند.

فراز 13:«اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَهُمَا فِي أَدْبَارِ صَلَوَاتِي ، وَ فِي إِنىً مِنْ آنَاءِ لَيْلِي ، وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِي»

خدایا! یاد ایشان را در پی نمازهایم و در هر وقتی از اوقات شبم و در هر ساعتی از ساعات روزم، از یادم مبر.

ذکر و یاد والدین باید در هر ساعت و لحظه ای همراه انسان باشد. نماز خود از بالاترین مراتب ذکر الهی است که بعد از آن نیز باید به فکر والدین بود و در هیچ ساعتی از شبانه روز ایشان را نباید فراموش کرد.

فراز 14:« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اغْفِرْ لِي بِدُعَائِي لَهُمَا ، وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرِّهِمَا بِي مَغْفِرَةً حَتْماً ، وَ ارْضَ عَنْهُمَا بِشَفَاعَتِي لَهُمَا رِضىً عَزْماً ، وَ بَلِّغْهُمَا بِالْكَرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ .»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به برکت دعایی که برای آنان می‌کنم بیامرز و آنان را به خاطر احسانشان به من، در گردونه آمرزش قرار ده؛ آمرزشی لازم و قطعی و به خاطر شفاعتم در حقّ آنان، از آن‌ها خشنود شو، خشنودی استوار و پابرجا؛ و آنان را با گرامی داشتن به جاهای سلامت برسان.

در این فراز امام سجاد علیه السلام ضمن واسطه قرار دادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به این نکته اشاره می کنند که دعای خیر فرزند برای پدر و مادر، در توفیقات فرزند راهگشاست وتاثیر دعا برای والدین به خود فرزند بازمی گردد.

فراز 15:« اللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِي ، وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لِي فَشَفِّعْنِي فِيهِمَا حَتَّى نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِكَ فِي دَارِ كَرَامَتِكَ وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ ، إنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ، وَ الْمَنِّ الْقَديِمِ ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِميِنَ»

خدایا! اگر آمرزشت نسبت به آن‌ها بر من پیشی گرفته، پس ایشان را شفیع من قرار ده؛ و اگر مرا پیش از آن‌ها مورد مغفرت قرار داده‌ای، پس مرا شفیع آنان کن؛ تا در پرتو مهربانی‌ات، در سرای کرامتت و جایگاه آمرزش و رحمتت گرد آییم؛ همانا تو دارای احسان عظیم و نعمت قدیمی و تو مهربان‌ترین مهربانانی.

در سایه ی دعا و شفاعت متقابل فرزند و والدین، انسان را به وادی سلامت، دار کرامت و محلّ مغفرت و رحمت می رساند و این ها همه ناشی از فضل و مَنّ الهی است.

استاد باقری در ادامه مطالبی را در خصوص سیره ی امام زین العابدین علیه السلام مطرح کردند. ایشان همین طور به نکات مهم فرازهای قبلی دعای 24 پرداختند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد