امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu 04 18 2024

منو

جلسه شصت و یکم تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، شصت و یکمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 26 آبان ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. خانم باهو به ارائه شرح دعای بیست و چهارم با موضوع «دعای آن حضرت برای پدر و مادرشان» فرازدهم تا...... دعا پرداخت. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس خانم ناطقیان ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، جلسه را آغاز نمودند. همچنین خانم باهو به خلاصه ای از فرازهای قبلی پرداختند.

در ادامه خانم باهو شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 10:«فَهُمَا أَوْجَبُ حَقّاً عَلَيَّ ، وَ أَقْدَمُ إِحْسَاناً إِلَيَّ ، وَ أَعْظَمُ مِنَّةً لَدَيَّ مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ ، أَوْ أُجَازِيَهُمَا عَلَى مِثْلٍ ، أَيْنَ إِذاً يَا إِلَهِي طُولُ شُغْلِهِمَا بِتَرْبِيَتِي وَ أَيْنَ شِدَّةُ تَعَبِهِمَا فِي حِرَاسَتِي وَ أَيْنَ إِقْتَارُهُمَا عَلَى أَنْفُسِهِمَا لِلتَّوْسِعَةِ عَلَيَّ»

ای پروردگار من! حقّ آنان بر من، از حقّ من بر آنان واجب‌تر و احسانشان به من پیش‌تر و دیرین‌تر و نعمتشان نسبت به من عظیم‌تر از این است که بر اساس عدالت، کارشان را تلافی کنم، یا با آنان مانند آن چه را با من رفتار کردند، رفتار کنم. ای خدای من! اگر چنین کنم، روزگار مدیدی که به تربیتم مشغول بودند و زحمت سختی که در نگاهداری من تحمّل کردند و آن همه بر خود تنگ گرفتند تا در زندگی من گشایش باشد، چه می‌شود؟

حضرت از این فراز مراتب تربیتی فرزند را در قبال والدین مطرح می کنند. در این فراز به مدت طولانی تربیت فرزند توسط پدر و مادر اشاره می شود که هم تنبهی برای والدین است و هم برای فرزندان.

امام سجاد علیه السلام در این دعا، حین بیان وظایف فرزند، به وظیفه ی مهم تربیتی والدین هم می پردازند و فرزندی که در آینده والد خواهد شد را نیز آگاهی می بخشند چرا که تربیت یک فرآیند طولانی و نیازمند برنامه ریزی درست است.

فراز 11:«هَيْهَاتَ مَا يَسْتَوْفِيَانِ مِنِّي حَقَّهُمَا ، وَ لَا أُدْرِكُ مَا يَجِبُ عَلَيَّ لَهُمَا ، وَ لَا أَنَا بِقَاضٍ وَظِيفَةَ خِدْمَتِهِمَا ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَعِنِّي يَا خَيْرَ مَنِ اسْتُعِينَ بِهِ ، وَ وَفِّقْنِي يَا أَهْدَى مَنْ رُغِبَ إِلَيْهِ ، وَ لَا تَجْعَلْنِي فِي أَهْلِ الْعُقُوقِ لِلآْبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ﴿يَوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ.»

بعید است که بتوانند حقّ خود را به طور کامل از من دریافت کنند و من قدرت ندارم حقوقی که از ایشان برعهده ی من واجب شده، تدارک کنم و وظیفه ی خدمت را نسبت به آن دو به جا آورم، پس بر محمّد و آلش درود فرست و ای عطاکننده‌ترین کسی که از او درخواست و تقاضا شود! مرا بر ادای حقّ آنان یاری ده و ای راهنماترین کسی که به او رو کنند! مرا برای خدمت به پدر و مادر توفیق عنایت کن و روزی که هر انسانی به خاطر آن چه مرتکب شده جزا داده می‌شود و در برنامه جزا به آنان ستم نمی‌شود، مرا در زمره ی آنان که عاقّ پدران و مادران‌اند قرار مده.

حقوق والدین بر فرزند بسیار سنگین است و بعید است که انسان بتواند از عهده ی آن برآید بنابراین باید از خداوند در ادای حقوق آنان کمک خواست. حضرت در این جا با صلوات بر پیامبر اکرم، به ایشان متوسل می شوند و ایشان را وسیله ی رسیدن به این حاجت قرار می دهند. در ادامه این طور متوجه می شویم که حتی کدورتی کوچک از فرزند در دل والدین موجب ایجاد مرتبه ای از عاق بوده و لازمه ی عاق والدین حتما نفرین شدن توسط آن ها نیست. ذکر آیه ی قرآن در پایان این فراز نشان دهنده ی اعتقاد به معاد است و این اعتقاد لازمه ی رعایت حقوق والدین در قبال آن هاست.

استاد باقری در ادامه مطالبی را در خصوص حضرت معصومه علیها السلام و مقام شفیع بودن این بانوی مکرمه، سفر ایشان به سمت خراسان، تاریخ ولادت و وفات، القاب ودلیل تجرد ایشان مطرح کردند. ایشان همین طور به نکات مهم فرازهای قبلی دعای 24 پرداختند. خانم ناطقیان نیز در پایان جلسه ضمن تعیین فرازهای جدید برای جلسه ی آینده دعا فرمودند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد