امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

جلسه شصتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad3

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، شصتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 19 آبان ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. خانم باهو به ارائه شرح دعای بیست و چهارم با موضوع «دعای آن حضرت برای پدر و مادرشان» فراز نهم دعا پرداخت. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس خانم ناطقیان ضمن تبریک میلاد حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام، جلسه را آغاز نمودند. همچنین استاد باقری مطالبی را در خصوص تاریخ میلاد ، مادر، کنیه، القاب، همسران و تاریخ شهادت امام سجاد علیه السلام بیان کردند و همچنین به نکاتی درباره ی دعای 24 اشاره فرمودند. خانم ناطقیان نیز به خلاصه ای از فرازهای قبلی پرداختند.

در ادامه خانم باهو شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 9:«اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّيَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ قَوْلٍ ، أَوْ أَسْرَفَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ فِعْلٍ ، أَوْ ضَيَّعَاهُ لِي مِنْ حَقٍّ ، أَوْ قَصَّرَا بِي عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا ، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَيْهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِي وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا ، فَإِنِّي لَا أَتَّهِمُهُمَا عَلَى نَفْسِي ، وَ لَا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِي بِرّي ، وَ لَا أَكْرَهُ مَا تَوَلَّيَاهُ مِنْ أَمْرِي يَا رِبِّ»

خدایا! آن چه را پدر و مادرم، در سخن گفتن با من، اگر از اندازه بیرون رفتند، یا در کاری نسبت به من زیاده‌روی کردند، یا حقّی را از من به تباهی کشیدند، یا واجبی را نسبت به من کوتاهی کردند، همه را به آنان بخشیدم و همه ی آن‌ها را به هر دو نثار کردم و از تو می‌خواهم که وزر و وبال آن را از دوش آنان برداری؛ زیرا من آنان را نسبت به خود، در کوتاه آمدنشان از حقّم متهم نمی‌کنم و آنان را در نیکوکاری‌شان درباره ی خود سهل‌انگار نمی‌دانم و از آن چه درباره‌ام انجام داده‌اند، ناراضی نیستم.

از همین فراز حضرت به خواستن مواردی از خداوند اشاره می کنند که فقط ناظر به زندگی دنیوی نیست بکه بعد اخروی را نیز شامل می شود. در اتباطات خانوادگی مخصوصا بین فرزندان و والدین، حسن ظن نقش مهمی را ایفا می کند. این فراز گویای این مطلب است که اگر والدین در عمل هم نادرست رفتار کنند ناشی از نیت بد نیست بلکه آن ها همواره خیرخواه فرزندان خود هستند. تربیت حقیقی انسان به دست خداوند است و دعا می تواند نقص های انسان را برطرف کند.

استاد باقری در ادامه برای کار عملی و تبدیل مبانی شیعی صحیفه سجادیه به رفتار و ساخت سبک زندگی بر پایه ی این مبانی، از مخاطبان خواستند تا هفته ی آینده با تاملی در فراز ها دوم و هفتم دعای 24، این فرازها در قنوت نمازها تکرار شود. خانم ناطقیان نیز در پایان جلسه ضمن تعیین فرازهای جدید برای جلسه ی بعد دعا فرمودند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد