امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو

نشست زن و حجاب در معرکه جنگ احزاب

h1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، نشستی با موضوع « زن و حجاب در معرکه جنگ احزاب » در روز سه شنبه مورخ 17 آبان 1401 با سخنرانی سرکارخانم دکتر دیالمه (پژوهشگر و دانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلام) برگزار گردید.

استاد دیالمه در مقدمه سخنرانی خود با اشاره به آیه 214 سوره مبارکه بقره «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ»؛ به تبیین تعبیر «آینده های سخت» در کلام مقام معظم رهبری پرداختند:

در این آیه واژه هایی مانند الْبَأْسَاءُ و َالضَّرَّاءُ اشاره به آسیب های خارجی و داخلی جامعه اسلامی دارد تا حدی که امت اسلام دچار اضطراب و لرزش خواهد شد که در آیه با کلمه َزُلْزِلُوا این حالت توصیف شده است؛ به قدری شرایط سخت می شود که مومنان از پیامبر اکرم زمان رسیدن نصرت الهی را می پرسند و در پاسخ حضرت نزدیک بودن این نصرت را بشارت می دهند. استاد با این مقدمه به عدم تازه بودن فتنه ها و آزمایش های جامعه مومنان پرداختند و در ادامه به اهمیت و کیفیت جنگ احزاب اشاره فرمودند و جنگ هیبریدی یا ترکیبی امروز علیه جمهوری اسلامی ایران را مصداقی از جنگ احزاب دانستند.

ایشان در ادامه وجوه شباهت های این دو جنگ را بیان کردند:

  1. هر دو جنگ طراحی یهود است.
  2. این جنگ در اثر ترس از قدرتمند شدن امت اسلام شکل گرفت.
  3. هر دو جنگ ناشی از گسل های اجتماعی مانند: قومیت، جنسیت، فرقه های اعتقادی، دشمنان و کینه توزان نسبت به اسلام می باشند و گروه های مختلف توسط یهود مقابل امت اسلام متحد شدند و در این مسیر هرکسی که نفاقی در دل داشت به دشمن ملحق شد.

راه حل جنگ احزاب اتحاد امت اسلام، نقش آفرینی همه در حفر خندق، مقاومت علیه دشمن و فرمانبرداری از پیامبر اکرم بود.

در ادامه دکتر دیالمه به آیات ده تا دوازده سوره احزاب اشاره کردند و فرمودند شرایط و فتنه ها در آینده سخت تر می شود به طوری که مشکلات از پایین و بالا بر سر جامعه اسلامی می بارد که طبق خطبه 16 نهج البلاغه جان ها به حلقوم ها خواهد رسید. وقایع امروز تکرار وقایع دیروز است؛ از طرفی نبردی چندجانبه مانند جنگ احزاب است و از طرف دیگر به دلیل مطرح شدن بحث حجاب و آزادی زنان، رنگ جنسیت به خود گرفته و از این باب شبیه جنگ جمل است.

درست است که حجاب و پوشش بهانه ای برای از بین بردن اصل نظام جمهوری اسلامی است اما این مسئله به دلیل نداشتن حد یقف و تبعات جبران ناپذیر، قابل اغماض نیست. به طور کلی مسئله زنان، جنسیت و پوشش زنان از مسائلی هستند که از گسل های اجتماعی و با پتانسیل ایجاد بحران محسوب می شوند. بنابراین برای مقابله با این جریان نیازمند افرادی هستیم که در باب مسائل زنان و حجاب، خود به صورت درونی پایبند باشند و شبهه ای نداشته باشند تا بتوانند با جانشان به تبیین این گونه مسائل در جامعه بپردازند.

در ادامه استاد به بیان زمینه های بسترساز ایجاد بحران اخیر از سال ها قبل پرداختند(با ایجاد کمپین های مختلف و هشتک سازی های گوناگون در فضای مجازی).

دکتر دیالمه افزودند که ایجاد شعار براندازان امروز(زن، زندگی، آزادی)، ریشه در سال 1999توسط گروه تروریستی- کمونیستی استقلال طلبان کُرد دارد که در ایران، ترکیه و سوریه فعالیت می کنند. این گروه در مدت زمان بازداشت در ترکیه دو کتاب نوشتند با عنوان های:

  1. زندگی آزادی بخش(2013)
  2. انقلاب زنان(2014)

در این کتاب ها عامل ایجاد انقلاب زنان، پرداخت به مسئله عقب ماندگی و برده داری زنان به دلیل وجود دو عامل خانواده گرایی و مذهب معرفی می شود چرا که احساس ظلم در ضمیر ناخودآگاه جمعی زنان باعث ایجاد پتانسیل طغیان در ایشان و پیوستن زنان دیگر جوامع به زنان شورش کرده می شود و غرب از این ظرفیت بسیار استفاده می کند و برای آن بسیار هزینه می کند.

دکتر در ادامه سوال مهمی را مطرح کردند: حال چرا جمهوری اسلامی ایران این قدر به پای قانون حجاب و پوشش هزینه می دهد و شهید می دهد؟ چرا با وجود فرع بودن حجاب در نظام تربیتی اسلام، مسئله پوشش در نظام اسلامی در رتبه اصل و اولویت قرار می گیرد؟

پاسخ:

اولا مسئله حجاب، عفت و طهارت حدود مخصوص تعیین شده توسط خداوند را داراست در حالی که نمی توان برای بی حجابی، بی عفتی و عدم طهارت حدی را مشخص نمود.

دوما پوشش در جامعه اسلامی پیوندی عمیق با عقیده و باور درونی افراد دارد و ایجاد تسامح در آن موجب فاصله گرفتن افراد و جامعه از طهارت می شود چرا که حجاب علاوه بر تامین سلامت فرد و جامعه، موجب طهارت قلبی و رهایی از ظواهر دنیا با ایجاد گرایش به معنویات و مسئولیت های اساسی بشر می شود.

استاد دیالمه افزودند:

حجاب از معقوله اندیشه و قلب است باید درونی فرد شود و نمی توان از بیرون اتفاقی درونی را رقم زد بلکه لازم است با تبیین، ارزش حجاب درونی گردد در واقع کل دین اسلام این چنین است. در این راستا راه حل هایی ارائه می شود:

  1. سنخ حرکت جبهه مومنان از سنخ دعوت باشد نه تحکم؛ باید قلب ها را متوجه عظمت خداوند، شخصیت های اسلام( پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام) نمود. چون افزایش و رشد محبت اولیای الهی موجب حجاب، حیا و عفت می گردد.
  2. دشمن به شدت در حال پیگیری تزریق خشونت در بدنه جامعه است. خشونت فقط سلاح گرم و سرد نیست بلکه توهین، تحقیر و استهزاء و عدم رعایت ادب نیز خشونت محسوب می شود. بنابراین امت اسلام باید نرم، آرام، پاسخگو و قاطع باشد و ظرفیتی گسترده برای شنیدن حرف های تند و غلط را در خود ایجاد کرده و خشم را مهار کند. همچنین نگاهش را به افراد جامعه، نگاهی محبت آمیز ناشی از محبت حضرت امیر علیه السلام قرار دهد چرا که ملت ایران، محبت اهل بیت علیهم السلام را در دل دارند و به احترام این محبت لازم است در روش تبیین نگاه رئوفانه ای داشته باشیم.

این جلسه با پرسش و پاسخ میان حضار و دکتر دیالمه پایان یافت.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد