امروز یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

جلسه صد و چهل‌ و یکمین تدبر صحیفه سجادیه

 

sajad6به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، صد‌و‌چهل‌ویکمین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز دوشنبه 23آبان‌ماه 1402 ساعت 16، در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهرهعلیهم‌السلام، استاد صفری به مرور نکات کتاب انسان 250 ساله پرداختند و در ادامه خانم ناطقیان فرازهای جدید دعا را شرح دادند:

فراز 12: « اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ الْقَنِي بِمَغْفِرَتِكَ كَمَا لَقِيتُكَ بِإِقْرَارِي ، وَ ارْفَعْنِي عَنْ مَصَارِعِ الذُّنُوبِ كَمَا وَضَعْتُ لَكَ نَفْسِي ، وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِكَ كَمَا تَأَنَّيْتَنِي عَنِ الِانْتِقَامِ مِنِّي».

خدایا! پس بر محمّد و آلش درود فرست و با من با آمرزشت برخورد کن، چنانکه من با اعتراف به گناه با تو برخورد کردم؛ و مرا از لغزش‌گاه‌های گناهان برگیر، چنانکه خود را برای تو پست کردم؛ و به پرده‌پوشی‌ات بر من پرده پوشان، چنانکه از به کیفر رساندن من درنگ کردی.

لقاء به معنی روبرو شدن، مواجهه، استقبال و رو کردن به کسی است. مصرع دلالت بر معنای لغزشگاه و مجازا وضعیت مبارزه‌ و درگیری دائمی انسان با گناهان را وصف می‌کند. بالا رفتن مقام عبد با عنایت خداوند و خضوع و خشوع به درگاه الهی، موجب فاصله گرفتن بشر از معرکه‌ی درگیری با خطاها می‌گردد. بنابراین برنامه‌ی تربیتی پروردگار به شکلی است که بنده را ترفیع می‌دهد و موجب رشد انسان و بزرگ‌تر شدن او از اشتبا‌ه‌ها می‌شود.

فراز 13: « اللَّهُمَّ وَ ثَبِّتْ فِي طَاعَتِكَ نِيَّتِي ، وَ أَحْكِمْ فِي عِبَادَتِكَ بَصِيرَتِي، وَ وَفِّقْنِي مِنَ الْأَعْمَالِ لِمَا تَغْسِلُ بِهِ دَنَسَ الْخَطَايَا عَنِّي ، وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّتِكَ وَ مِلَّةِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا تَوَفَّيْتَنِي».

خدایا! نیّتم را در طاعتت استوار کن و بینشم را در بندگی‌ات محکم فرما و به اعمالی موفّقم دار که به سبب آن اعمال، چرکی خطاها را از من بشویی و هنگامی‌که می‌خواهی جانم را بگیری، مرا بر آیین خود و آیین پیامبرت محمّد - علیه‌السلام - بمیران.

ثبات به معنای استوار ماندن بدون افت‌ و خیز است. کلید بصیرت یافتن نیز در معیت و همراهی با ولی خداست. ملت به معنای دین می‌با‌شد و قسمت آخر این فراز قسمتی پرتکرار در دعاهای متفاوت است.

در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد