امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

جلسه صد و چهارم تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و چهارمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 17 آبان ماه 1401ساعت 7 صبح، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در این جلسه نیز استاد باقری به شرح فرازهای جدید پرداختند:

فراز 11: «اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الِاحْتِيَالِ ، وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ ، وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ .»

خدایا! دل‌هایشان را از آرامش تهی ساز و بدن‌هایشان را از توانایی بی‌بهره کن و قلوبشان را از چاره‌جویی غافل ساز و اندامشان را از ایستادن در برابر رجال اسلام سست کن. آنان را از کوبیدن دلیران بترسان و سپاهی از فرشتگانت با عذابی از عذاب‌هایت را برضد آنان برانگیز؛ مانند کاری که روز جنگ بدر انجام دادی (اشاره به آیه 123 سوره آل عمران) تا به این سبب بنیانشان را قطع کنی و نیرو و اسلحۀ تیزشان را از بیخ و بن درو کنی و نفراتشان را پراکنده سازی.

أَرْكَانَهُمْ: جمع رکن و به معنی نقاط قوت دشمن است.

مُنَازَلَةِ: از نزل و به معنی فرود آمدن از مرکب می باشد که اشاره به نبرد تن به تن دارد.

الرِّجَالِ: در این جا به معنای شیرمردان و مردان واقعی هست.

جبن: به معنی ترس درونی انان است.

مُقَارَعَةِ: از قُرع به معنی درهم کوبیده شدن و زدن در جنگ با شمشیر می باشد.

أَبْطَالِ: جمع بطل و به معنی شیردلان و شجاعان است؛ واقعیت هم این است که نیروهای مومن در اغتشاشات اخیر علیرغم تعداد کم و دست خالی، شجاعانه در مقابل خیل دشمن ایستادند و مقابله کردند و این نیرویی است که خداوند در دل مومنان قرار می دهد.

جُنْد: اسم جنس است و به معنی سفت و سختی که در آن نمی توان نفوذ کرد؛ نظامی و لشکر را جند می نامند چون باید نفوذناپذیر و سخت و با هیبت باشند.

بِبَأْسٍ: بای معیت است؛ و باس به معنی عذاب می باشد و بَأْسِكَ اشاره به عذاب خاص الهی دارد.

در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد