امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

جلسه نود و هشتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad3

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، نود و هشتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 29 شهریور ماه 1401ساعت 7 صبح، در اسکای روم با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت قرآن و صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس استاد کاویانی ضمن بیان نکاتی درخصوص زیارت عتبات در ایام اربعین شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام، خلاصه ای از نکات جلسات قبل فرمودند و به این نکته مهم اشاره کردند که این دعا صرفا به مرزداران جغرافیایی اشاره نمی کند بلکه مرزبانان اعتقادی و فکری جهان اسلام را نیز دربرمی گیرد. چه بسا انسان هایی که به دلیل دفاع از مرزهای عقیدتی و فکری مورد تمسخر و حتی ترور قرار گرفتند مانند: شهید مطهری، شهید دیالمه و غیره.

فراز4: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْيَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ ، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْيُنِهِمْ ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الَّثمَرِ حَتَّى لَا يَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْاِدْبَارِ ، وَ لَا يُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ» .

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و هنگام برخورد با دشمن، یاد دنیای خدعه‌گر فریب‌کار را از خاطرشان ببر و اندیشۀ مال فتنه‌انگیز را از صفحه دلشان محو کن و بهشت را برابر چشمشان قرار ده و آنچه را در بهشت فراهم کرده‌ای از مساکن ابدی و سراهای ارجمند و حوریان زیباروی و نهرهای روان شده با آشامیدنی‌های رنگارنگ و درختانی با شاخ و برگ آویخته، همراه با میوه‌های گوناگون، در برابر دیدگانشان بنمایان تا هیچ کدام از آنان آهنگ پشت کردن به دشمن نکند و فکر گریز از هماورد را به خاطرش نگذراند.

در ادامه استاد صفری به شرح قسمت های جدید فراز چهارم دعای بیست و هفتم پرداختند:

خطرات اشاره به خطورات ذهنی دارد. این فراز به آسیب های دنیا برای مرزبانان اشاره می کند و هشداری است برای ایشان.

اما مرزداران باید چه چیزهایی را به یاد داشته باشند؟ نعمت های بهشتی که در ادامه فراز مصداق های این نعمات بیان می شود و این نعمات در قبال اخلاص عمل مرزبانان و گذشت ایشان از دنیا می باشد. در انتهای فراز نتیجه این یاد نعمات بهشتی، استواری مرزبانان در نبرد با دشمن و عدم خطور فکر فرار از مهلکه جنگ ذکر می شود.

استاد کاویانی در ادامه افزودند: بیان مربی الهی این طور است که عواقب عمل صالح و غیرصالح را برای انسان ها بیان کند به گونه ای که قابل تجسم در مقابل چشم باشد مانند توصیف امام علیه السلام از نعمات بهشتی در این فراز.

در ادامه استاد صفری بیان کردند که یکی از آسیب های جدی جنگ، فرار مبارزان از میدان نبرد است به دلیل ترس یا رخوت و سستی. در زمان حاضر نیز در ارتش های دنیا، فراریان جنگی را بلافاصله دادگاهی و اعدام می کنند تا حتی خیال فرار از میدان نبرد به ذهن دیگر رزمندگان خطور نکند.

در ادامه استاد کاویانی دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد