امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

جلسه نود و هفتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه نود و هفتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 22 شهریور ماه 1401 ساعت 7 صبح، در اسکای روم با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت قرآن و صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس استاد صفری به مروری کامل از مطالب بیان شده در جلسات قبل در خصوص دعای بیست و هفتم پرداختند و بعد از آن استاد کاویانی شرح فراز های جدید را بیان فرمودند:

فراز3:«.اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا يَعْلَمُونَ ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا يُبْصِرُونَ»

خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و آنچه را به آن، جاهل‌اند به آنان بشناسان؛ و آنچه را نمی‌دانند، به آنان بیاموز؛ و آنچه را بینش ندارند، نسبت به آن بینا و آگاهشان کن.

همان طور که بیان شد صلوات در صحیفه سجادیه به دو دلیل دیده می شود:

  1. معرفی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در دوران خفقان پس از شهادت امام حسین علیه السلام.
  2. قرار دادن دعاها در میان دعای مستجاب صلوات برای به اجابت رسیدن آن ها.

در این فراز از دعای حضرت معرفت یافتن مرزبانان به اطلاعاتی که لازم است مرزداران بدانند(شاید درباره مسائل امنیتی باشد) از خداوند درخواست می شود. همینطور طلب علم و بصیرت برای مرزداران در ادامه بیان می شود و با یکدیگر تفاوت هایی دارد و این طور فهمیده می شود که لازم است ابعاد مختلف مسائل برای مرزداران روشن شود. در ادامه استاد صفری افزودند:

  • معرفت یافتن: مربوط به مسائلی است که رسیدن به کنه آن سخت است.
  • تعلیم دادن: مسائلی که ابعاد، شرایط و عمق آن قابل درک و آموزش باشد.
  • بصیرت یافتن: دیدن پشت صحنه مسائل و فهم دقیق و عمیق ریشه ای آن ها.

در این فراز اشاره به نیازهای روحی مرزداران می شود.(معرفت، علم و بصیرت)

سپس استاد کاویانی فرمودند؛ بطور مثال:

  • علم درباره تاکتیک ها و امکانات نظامی مرزبانان.
  • معرفت به عمق نقشه های دشمن.
  • بصیرت به نتایجی که دشمن در نظر دارد تا به آن ها برسد و به نوعی اعم از علم و معرفت است.

فراز4: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْيَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ ، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْيُنِهِمْ ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الَّثمَرِ حَتَّى لَا يَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْاِدْبَارِ ، وَ لَا يُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ» .

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و هنگام برخورد با دشمن، یاد دنیای خدعه‌گر فریب‌کار را از خاطرشان ببر و اندیشۀ مال فتنه‌انگیز را از صفحه دلشان محو کن و بهشت را برابر چشمشان قرار ده و آنچه را در بهشت فراهم کرده‌ای از مساکن ابدی و سراهای ارجمند و حوریان زیباروی و نهرهای روان شده با آشامیدنی‌های رنگارنگ و درختانی با شاخ و برگ آویخته، همراه با میوه‌های گوناگون، در برابر دیدگانشان بنمایان تا هیچ کدام از آنان آهنگ پشت کردن به دشمن نکند و فکر گریز از هماورد را به خاطرش نگذراند.

در این فراز امام سجاد علیه السلام از خداوند می خواهند که مرزداران در بحبوحه درگیری با دشمن دنیای خود را فرموش کنند چرا که طبیعی است که مرزبانان هم فکرشان درگیر مسائل خانوادگی و یا دنیوی باشد اما لازم است این درگیری های فکری در رزم فراموش شود تا موجب سستی و یا عدم تمرکز مرزداران و موجب اخلال در انجام وظایف ایشان نشود.

در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد