امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

جلسه سی و چهارم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، سی و چهارمین جلسه ی پژوهشی تدبر و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز پنج شنبه26  فروردین۱۴۰۰ ساعت 9:30 صبح، دعای هفدهم توسط خانم ناطقیان در اسکای روم برگزار شد. خانم ناطقیان از اساتید و همکاران واحد پژوهش به ارائه شرح دعای هفدهم (فراز 10 تا آخر) با موضوع"دعای حضرت در یاد شیطان و پناه بردن به خدا از شر و کید او"پرداخت. جلسه چنین گذشت:

فراز ... و حول سلطانه عنّا ...

از آنجا که در صورت داشتن اراده‌ی محکم ، کید شیطان برای انسان ضعیف است ، امام سجاد علیه السلام از خدا درخواست می کنند که با عزم و اراده ما (عنا) سلطه و امید شیطان و حرص و لجاجت او بر گمراهی ما از ما دور شود.

فراز ... واجعل ابائنا و امهاتنا و ...

در فراز بعد امام علیه السلام برای پدران، مادران، فرزندان، خویشاوندان، نزدیکان و همسایگان از مومنین دعا کرده و بدینوسیله لزوم خیرخواهی برای دیگران را به ما آموزش داده و اینگونه پیوند بین فرد و جامعه را برقرار می‌نمایند. در ادامه مجددا دعا را در حق افرادی که که به ربوبیت پروردگار شهادت داده و به وسیله بندگی حقیقی و پشتیبانی گرفتن از علوم مرتبط با ربانیت پروردگار، با شیطان دشمنی کرده‌اند، تعمیم می‌دهند. نکات مهم و لازم برای توانایی دشمنی با شیطان، در اینجا یکی تاثیر آگاهی و شناخت به ربوبیت پروردگار و آشنایی با علوم ربانی، و دیگری لزوم داشتن قصد مبارزه و جنگیدن با شیطان است که لازمه محقق شدن هر دو کمک الهی است، قابل توجه است.

... اللهم احلل ما عقد ...در ادامه گشوده شدن گره‌هایی که شیطان در زندگی انسان ایجاد کرده، نقض تدابیر و باطل شدن اراده‌ و نقشه‌های شیطان را از خداوند تقاضا می کنند.

جملات این دعا نشان دهنده‌ی این است که شیطان برای گمراهی انسان سپاهیانی را جمع آوری کرده و حیله‌ها و پناهگاههایی برای نفود در انسان مهیا می کند که ما باید با این اراده و عزم شیطان آشنا باشیم که به وسیله‌ی این شناخت بتوانیم مانع نفوذ او در زندگی خود شویم.

اللهم اجعلنا فی نظم اعدائه ...

شناخت شیطان و بستن راههای نفوذ او باعث می شود که ما در شمار دشمنان شیطان قرار گرفته و از زمره‌ی دوستانش نباشیم و هنگامی که ما را برای پیروی از هوای نفس دعوت می کند از او تبعیت نکنیم همچنین لازم است به دیگران نیز این امور را گوشزد نماییم. از آثار شیطان شناسی مهیا شدن برای مبارزه با کید و حیله‌های او است که بر همه مومنین لازم است که این آمادگی را داشته باشند. این مساله در بعد اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا نفوذ در جوامع اسلامی موجب تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی می شود.

فراز آخر : اللهم صل علی محمد خاتم النبیین و سید المرسلین ...

در انتهای این دعا امام درود بر محمد که خاتم پیامبران و سید المرسلین است و درود بر اهل بیت عصمت و طهارت می فرستند و دعا می کنند که همه اهل خانواده و برادران دینی و همه‌ی مومنین و مومنات، از شر و خوف آنچه که در این دعا به ان پناه برده‌اند در امان بمانند و از خداوند طلب توجه می کنند که صدای ما را شنیده و انچه را که در این دعا از آن غفلت یا فراموش شده‌است را برآورده فرماید و به این وسیله ما در درجات و مقامات صالحین و مومنین قرار بگیریم.

در آخر هم جلسه با دعای خانم ناطقیان به پایان رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد