Logo

جلسه بیست و ششم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، بیست و ششمین جلسه پژوهشی تدبر و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 1 بهمن ساعت 7:30 صبح، دعای پانزدهم فراز چهارم تا آخر توسط استاد محترم سرکار خانم صومی در اسکای روم برگزار شد.

فراز۴: همانطور که در جلسه گذشته بیان شد بیماری موجب تمحیص و پاک شدن انسان می شود و همچنین علت و بیماری دربردارنده هدایایی برای انسان است مانند:
الف) سبک شدن و تخفیف بار گناهان
ب) انغماس= رفتن به زیر آب
بیماری انسان را از غرق شدن در گناهان نجات می دهد.
ج) انتباه=بیداری و هوشیاری
بیماری انسان را بیدار و هوشیار می کند تا به توبه میل نماید.
د) بیماری باعث محو گناهانی است که باعث فراموشی نعمات الهی شدند از جمله نعمت سلامتی.
نکته: علت پاک شدن انسان با بیماری به دلیل تحولات روحی و قلبی و تغییر نگاه اوست که متوجه حکمت و قدرت الهی می شود.
زمانی جناب سلمان بیمار شدند و حضرت علی علیه السلام به عیادت ایشان رفتند و فرمودند:
گاهی بیماری شیعیان ما به دلیل گناهان پیشین ایشان است پس باید صبر کند و به درگاه خدا ناله و زاری نماید. وقتی بیمار، کافی و شافی و حکیم را خداوند می داند ، هر لحظه
گناه بنده پاک می شود و به جایش اجر نوشته می شود.

فراز ۵ :
انسان زمانی که بیمار می شود فرشتگان ناظر بر اعمال او مدام در حال نوشتن اعمال و رفتار پاکیزه برای او هستند.
نکته: طبق مضمون روایاتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام،علت این رفتار فرشتگان را اینطور بیان می کنند:
این فرشتگان کاتب اعمال مدان با بنده انس دارند و می دانند در چه زمانی از روز مشغول به چه عملی بوده است.هنگام بیماری انسان ،از خداوند کسب و تکلیف می کنند .خداوند متعال می فرماید: همان اعمال نیکی که قبلا در حال سلامتیش ثبت می کردید بنویسید .
فرشتگان علت را می پرسند و خداوند می فرماید: چون بنده من در بیماری حال رضایت دارد و توان انجام عملی را ندارد،این حال رضایتش برای من از حال سلامتیش باارزش تر است.
بنابراین هر بیماری اجر نمی برد بلکه بنده مومن است که این اجر و قرب را دارد.
ویژگی های اعمال پاکیزه ای که فرشتگان در حال بیماری برای بنده مومن می نویسند:
الف) اعمالی که هیچ قلبی نمی تواند فکرش را بکند.
ب) و زبانی قادر به بیان آن نیست.
ج) و هیچ عضوی برای آن اعمال به تکلف نیفتاده.
این رفتار فرشتگان از فضل خدا و احسانی است از عمل زیبای خدا نسبت به بنده.
صنع=کار ناشی از فکر و نیت در بالاتری و زیباترین حالت خود
صنیع=صیغه مبالغه یعنی احسانی در بالاترین و زیباترین حالت خود

فراز۶:
امام مانند همیشه صلوات را پشتوانه دعای خود قرار می دهند و می فرمایند:
الف) آن چه برایم پسندیدی برایم محبوب نما.
چون بیماری برای انسان کراهت و رنج دارد اما با چشیدن طعم محبت الهی می تواند بدون اکراه بیماری را تحمل کند.
ب) آن چه بر من وارد کردی بر من آسان نما.
طبق آیات قرآن کریم این آسانی با شرح صدر و قدرت روحی حاصل می شود.
ج) دنس= پلیدی و گناه
خدایا مرا از آلودگی اعمال گذشته ام پاک نما.
د) شر اعمال قبلم را پاک کن و شیرینی عافیت را نصیبم کن و دلپذیری سلامتی را به من بچشان.

فراز۷: مرا از بیماری به سمت عفوت خارج کن و از افتادگی در بستر بیماری به سمت گذشتت ببر
و مرا از اندوهم به سمت نشاط خلاصی ده و ایمنی مرا از اوج ابتلائات به سمت گشایش قرار ده.

فراز۸:چرا امام این درخواست ها را از خداوند کردند؟
چون ۱.خداوند متفضل است یعنی بی سابقه و بی حساب و بی دلیل به دیگران لطف می کند .
۲. دیگر این که متطول است یعنی بخشنده نعمات مستمر و بزرگ است.
۳.  وهاب است یعنی بلاعوض می بخشد و نعمات را برای گرفتن تفضل نمی کند.
۴.ذوالجلال و الاکرام است دارای جلال ، جبروت و کرامت است.
 نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به فردی که دعا می کرد فرمودند : دعایت مستجاب است زیرا خداوند را با ذکر جلال و جبروتش خواندی.
این جلسه نیز با دعای استاد ناطقیان به اتمام رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.